Pneurile de iarnă

snow

De la 1 noiembrie 2011 a intrat în vigoare obligativitatea utilizării anvelopelor de iarnă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, însă Ordonanţa Guvernului nr. 5/2011 nu specifică în mod clar o perioadă de timp în care aceste anvelope trebuie utilizate. Iniţial, a fost propus intervalul cuprins între 1 noiembrie – 31 martie dar s-a renunţat deoarece este posibil să ningă în lunile octombrie sau aprilie.

Soferii care urmează să călătorească în sezonul rece sunt sfătuiţi să urmărească buletinele meteo şi să se informeze referitor la apariţia zăpezii deoarece pot risca amenzi de până la 1.600 lei în cazul în care sunt depistaţi circulând fără pneuri de iarnă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. Mai mult, în cazul unui accident, companiile de asigurări nu plătesc despăgubiri pentru maşinile care nu sunt echipate cu pneuri de iarnă.pneuri

Pneurile de iarnă marcate cu simbolul unui fulg de zăpadă au în compoziţie un cauciuc rezistent la temperaturi joase, care îşi păstrează starea elastică pe timp de frig iar suprafaţa de rulare are numeroase nervuri adânci care ajută la menţinerea aderenţei pe zăpadă. Unele pneuri sunt echipate cu ţinte care permit o mai bună aderenţă pe gheaţă însă legislaţia nu permite utilizarea lor datorită riscului de a deteriora asfaltul.

Pe lângă cauciucurile speciale de zăpadă există şi aşa-zisele pneuri all-season marcate cu M+S (mud-snow) care, însă, nu au aceeaşi aderenţă la temperaturi joase ca cele de iarnă. In lipsa aderenţei pe zăpadă şi gheaţă nici tracţiunea integrală sau ABS-ul nu funcţionează corect.

Doug Brown, managerul BFGodrich Tyres explică necesitatea roţilor de iarnă: „Setul de pneuri de iarnă îi oferă şoferului un plus de siguranţă. Cu aceste roţi va putea să se oprească în pantă şi va putea conduce automobilul pe zăpadă, manevre pe care nu le va putea face cu pneurile convenţionale”.

Chiar dacă automobilul are doar tracţiune pe roţile din faţa, nu este recomadată montarea pneurilor de iarnă numai pe aceste roţi deoarece aderenţa pe cele două punţi va fi diferită şi automobilul va derapa incontrolabil.

Este recomandat ca pneurile de zăpadă să fie montate pe automobil atunci când temperatura exterioară începe să coboare sub 7 grade Celsius iar la finalul iernii acestea trebuie demontate de pe maşină deoarece la temperaturi ridicate ale asfaltului acestea se uzează rapid.

Valentin Brădăţeanu


Video youtube:

[youtube height=”HEIGHT” width=”WIDTH”]http://www.youtube.com/watch?v=zLMwF5WR-us[/youtube]