„Turnul de apă”, în premieră, la Radio România Cultural

Teatrul Naţional Radiofonic prezintă, joi, 13 noiembrie 2014, ora 19:00, în premieră la Radio România Cultural, spectacolul „Turnul de apă” de Ioana Ieronim, adaptarea radiofonică Doina Papp, regia artistică Ilinca Stihi.

Scriitoare cu o substanţială operă poetică, Ioana Ieronim este atrasă, de ceva timp, de lumea teatrului, atât ca traducător, cât şi ca autor dramatic. Despre textul pisei „Turnul de apă”, afirmă: „Când scriam, cu nişte ani în urmă, Triumful Paparudei, despre copilăria mea din anii 1950, într-un sat ardelean multinaţional, de munte, o făceam în regim de urgenţă. Eu trăisem într-o lume – de fapt, lumi – care tindeau să piară dincolo de orizont şi doream să mărturisesc despre ele înainte să fie prea târziu, chiar şi la nivel subiectiv. Istoria pe atunci recentă (războiul şi instaurarea tot mai apăsată a totalitarismului comunist) distrugeau rosturi care se perpetuau din timpul cel lung al secolelor. În acest volum de poeme narative punctul de vedere s-a dorit a fi, cât mai fidel, cel al martorului-copil care fusesem; am ştiut, publicând această carte, că materia va trebui la un moment dat reluată, într-o altă cheie. Prilejul s-a ivit, neaşteptat, atunci când Ilinca Stihi a avut iniţiativa de a lucra la un documentar despre Râşnovul meu natal, o cercetare de teren în care am însoţit-o. Călătoria noastră a fost atât o aventură a interogaţiei şi descoperirii, cât şi un dialog implicit între generaţii – despre o realitate văzută şi nevăzută, despre fapte ştiute şi surpriza reconsiderărilor, despre lumini noi în vechi peisaje. A rezultat, din acest demers, producţia radiofonică Ţară învinsă (2011), o imagine multifaţetată, în timp şi spaţiu, a unui loc, în sine, emblematic.

Datorez Ilincăi Stihi şi acestei iniţiative de căutare atât a rădăcinilor, cât şi a schimbărilor în timp real, de ultimă oră, scrierea piesei de teatru care a stat la baza scenariului Doinei Papp pentru spectacolul radiofonic Turnul de apă, ce se lansează acum; piesa a apărut în volumul de dramaturgie Liber la Casino pe care l-am publicat Editura Tracus Arte (2013). Spectacolul radiofonic, regizat de Ilinca Stihi, sintetizează o realitate multiformă, aducând laolaltă personaje de toate generaţiile, cu orbirile şi clarviziunea lor, cu armonicele complexe care le înconjoară, ecouri imemoriale, circumstanţe prezente; versiunea radiofonică are darul de a sugera, în final, mersul deschis, niciodată oprit, al vieţii.

Aşa cum ne-au obişnuit în atâtea alte producţii radiofonice care le-au adus faima internaţională, Ilinca Stihi şi echipa cu care lucrează au reuşit să creeze o ambianţă sonoră cu totul excepţională, conducând de la vocile şi sunetele din realitatea imediată către orizonturi îndepărtate şi straturi succesive de profunzime ale memoriee şi subconştientului. Avem a face cu sculpturi de un unic rafinament şi expresivitate, în sunet.”

În distribuţie: Sorin Medeleni, Dan Clucinschi, Ioana Anastasia Anton, Ionel Mihăilescu, Mircea Creţu, Eliza Bercu, Mihai Dinvale, Ion Grosu, Viorel Comănici, Luminiţa Erga, Sorin Cociş, George Dragomirişteanu, Izabela Neamţu şi Adrian Nour.

Regia de montaj – Mirela Anton şi Monica Wilhelm; regia de studio – Milica Creiniceanu; regia muzicală – Stelică Muscalu; regia tehnică – Mihnea Chelaru; redactor – Crenguţa Manea.

RADOR – (11 noiembrie 2014)