Controversata descoperire de anul trecut privind Big Bang-ul a fost infirmată oficial

Cea mai importantă şi controversată ipoteză cosmologică din ultimii ani a fost în mod oficial demontată.

În martie anul trecut, o echipă de astrofizicieni care efectuau cercetări cu ajutorul unui telescop aflat la Polul Sud, numit BICEP2, au emis ipoteza potrivit căreia, în secunda care a urmat Big Bang-ului (explozia primordială care ar fi dat naştere Universului), Cosmosul a fost suspus unei creşteri exponenţiale foarte rapide şi bizare numită expansiune. Studiul lor aducea aşadar dovezi clare care aveau la bază un semnal receptat în timpul cercetării radiaţiei cosmice de fond. Conform teoriei Big Bangului, întreg universul – materie şi energie – a explodat dintr-un singur punct numit singularitate.Universul în expansiune s-a răcit iar o mare parte din energia iniţială a fost transformată în materie. Totuşi o cantitate de energie a rămas sub formă de fotoni. Aceasta este radiaţia cosmică de fond.

8356377285_8d850fead4_k

Dar,  în urma unei analize comune realizată împreună cu astrofizicieni ai Agenţiei Spaţiale Europene ESA, cercetătorii de la BICEP au infirmat respectiva ipoteză şi spun că semnalul detectat nu poate atesta existenţa acestei expansiuni – potrivit unui comunicat de presă dat publicităţii ieri, 30 ianuarie, de ESA.

Descoperirea era încă de la început pusă sub semnul îndoielii de unii cercetători. „Aş fi fost surprinsă dacă se confirma”, spune Suzanne Staggs, astrofizician la Universitatea Princeton. În luna septembrie, echipa ESA a publicat date care sugerau că semnalul captat de BICEP a fost de fapt o emisie provenită dintr-o aglomerare de praf cosmic din galaxia noastră, similară cu undele radiaţiei cosmice de fond. Analiza comună realizată de cercetători a avut ca scop elucidarea rezultatelor diferite pe care cele două echipe le obţinuseră. Concluzia la care s-a ajuns a demontat astfel ipoteza intens vehiculată şi mediatizată până atunci a celor de la BICEP.

Deşi povestea a avut un sfârşit trist pentru cercetărori, Max Tegmark, cosmolog la prestigiosul Institut Tehnologic din Massachussetts spune că este optimist în privinţa şanselor de a detecta unde primordiale. „Fac parte dintr-o minoritate care crede că vom reuşi să detectăm aşa ceva în următorii ani”. Cu toate acestea, prof. Staggs de la Universitatea Princeton, spune că acest incident dovedeşte încă o dată cât de greu detectabile şi înşelătoare sunt aceste unde primordiale, iar opinia sa este că semnalele emise după Big Bang vor putea fi dovedite în decursul mai multor experimente cumulate şi nu în urma unei descoperiri singulare.

Cu toate acestea, comunitatea ştiinţifică nu a subestimat meritul acestei ipoteze şi eforturile de a detecta unde din momentul naşterii Universului vor continua.

Sursa: www.sciencemag.org