Descoperire excepţional de importantă pentru istoria artei: singurele opere din bronz ale lui Michelangelo

Profesori de la Universitatea Cambridge şi experţi ai Muzeului Fitzwilliam au anunţat că două statui din bronz a căror origine era controversată au fost declarate originale aparţinând lui Michelangelo şi ar putea fi singurele artefacte din acest material aparţinând marelui sculptor renascentist. Cele două sculpturi înfăţişează siluete masculine nud, calăre pe două pantere iar certificarea lor este „de o importanţă fenomenală”, potrivit experţilor, pentru că ar putea duce la dezlegarea celui mai mare mister din istoria artei.

Michelangelo_new_c_3184211b
Atribuirea acestor opere de artă lui Michelangelo are la bază un indiciu dintr-un desen vechi de 500 de ani, care a făcut posibilă legătura cu figurile din bronz, şi o schiţă neterminată provenită din atelierul artistului. Acestea ar putea fi singurele opere din bronz rămase care poartă pecetea artistică a marelui sculptor.
Statuile, cunoscute până acum drept Bronzurile Rothschild, vor fi expuse la Muzeul Fitzwilliam din Cambridge alături de dovada atestării originalităţii lor.
Criticii, experţii şi publicul vor fi invitaţi să-şi exprime opinia cu privire la soliditatea acestor dovezi. O conferinţă publică de specialitate va fi programată în cursul anului pentru o dezbatere pe această temă.
Despre Michelangelo se ştie până în acest moment că a sculptat cel puţin două statui din bronz, una înfăţişându-l pe Papa Iulius al II-lea (Giuliano della Rovere) şi o versiune a celebrului David, care au fost însă distruse.
Criticul de artă Martin Gayford a catalogat descoperirea unor opere din bronz ale lui Michelangelo drept „cea mai fascinantă posibilitate din istoria artei.”
Aceste două sculpturi i-au mai fost atribuite lui Michelangelo în secolul al 19-lea, dar ipoteza a fost respinsă de criticii de artă la o expoziţie organizată la Paris în 1878. De atunci, ele au fost atribuite unor sculptori mai puţin cunoscuţi şi s-au perindat prin colecţii de artă private, până în 2012, când au fost expuse la Academia Regală din Marea Britanie.
Aici, au atras atenţia mai multor savanţi care au considerat că certificarea lor trebuie reevaluată.
Michelangelo-uprig_3184214cProf Paul Joannides, profesor emerit de istoria artei la Univeristatea Cambridge, a remarcat faptul că forma statuilor se potriveşte cu o mică schiţă dintr-un desen al unui ucenic al lui Michelangelo, deţinută de Muzeul Fabre din Montpellier.
„Studiul cu Madonă îmbrăţişând pruncul Iisus” (1508) este copia fidelă după mai multe schiţe ale lui Michelangelo, care ulterior s-au pierdut în timp, realizată de un ucenic al maestrului.
Analizele arată că anatomia şi stilul sculpturilor seamănă foarte mult cu operele artistului din perioada 1500-1510.
Postura, forma muşchilor şi similitudinile fizice, toate conduc spre această concluzie a experţilor britanici. Profesorul Peter Abrahams a declarat că o asemenea realizare „aproape de perfecţiune” a formelor anatomice nu ar putea purta decât semnătura lui Michelangelo sau a lui Leonardo Da Vinci. Experţii în restaurare şi conservare au studiat statuile şi cu ajutorul microscopului şi a imagisticii cu neutroni.
Decoperirile urmează să fie prezentate la Cambridge astăzi, luni, la o conferinţă de presă, unde mai mulţi profesori vor fi invitaţi să inspecteze lucrările şi să cântărească dovezile.

Sursa: The Telegraph
Traducerea şi adaptarea: Bianca Ioniţă