DOCUMENTAR: Reuniunea Media 2020 organizată de Radio România şi Asia-Pacific Broadcasting Union (ABU), Bucureşti, 30 iunie-1 iulie

de Răzvan Moceanu
de Răzvan Moceanu

Radio România şi Asia-Pacific Broadcasting Union – Uniunea Audiovizualului Asia-Pacific (ABU) organizează, în zilele de 30 iunie şi 1 iulie, la Hotel Radisson Blu din Bucureşti, Reuniunea „Media 2020” cu tema „Bringing Media to the Future”. Este primul eveniment de acest gen organizat de ABU în Europa şi primul eveniment co-organizat de Radio România şi ABU, de la momentul la care corporaţia media din România a devenit membru al organizaţiei radiodifuzorilor din regiunea Asia – Pacific, în primăvara anului 2013.

Întâlnirea de la Bucureşti prilejuieşte participanţilor oportunitatea de a dezbate modul în care radiodifuzorii, atât cei din Regiunea Asia-Pacific, cât şi cei din Europa sau alte regiuni ale lumii, se raportează la substanţialele transformări din industria media şi de a previziona care sunt cele mai importante provocări pe care le ridică domeniul audiovizual în viitor.

La eveniment participă personalităţi importante din instituţii de presă din întreaga lume, precum Vijayalaxmi Chhabra, fost Director General al Doordarshan (India), cel mai mare radiodifuzor public din lume, Yeşim Eren, Manager al Departamentului Televiziune, TRT (Turcia), Alessandra Paradisi, Director al Departamentului pentru Relaţii Internaţionale RAI (Italia), Steve Robinson, vicepreşedinte executiv pentru Radio & Project Development la WFMT (SUA), Graham Ellis, director adjunct la Departamentul Radio, BBC (Marea Britanie) sau Giacomo Ghisani, Şeful Departamentului pentru Relaţii Internaţionale al Radio Vaticana (Vatican), iar deschiderea evenimentului este onorată de prezenţa ministrului român al afacerilor externe, Bogdan Aurescu, a secretarului general al Asia Pacific Broadcasting Union, Javad Mottaghi şi a Preşedintelui Director General al SRR, Ovidiu Miculescu.

media2020abu

Asia-Pacific Broadcasting Union a fost înfiinţată la 1 iulie 1964, ca urmare a deciziilor luate în cadrul a cinci conferinţe ale radiodifuzorilor din regiunea Asia-Pacific, desfăşurate între anii 1957 – 1963, la iniţiativa Japan Broadcasting Corporation.

ABU a luat fiinţă ca asociaţie profesională non-guvernamentală şi non-profit, menită să promoveze interesele colective ale televiziunilor şi radiodifuziunilor şi să încurajeze cooperarea regională şi internaţională între radiodifuzori. ABU are prevăzută, în schimb, în statutul organizaţiei, interdicţia de a aborda scopuri politice sau comerciale.

Printre obiectivele organizaţiei se mai află promovarea eticii profesionale şi a standardelor în domeniu în rândul membrilor precum şi respectarea, de către aceştia, a reglementărilor internaţionale cu referire la toate aspectele ce ţin de domeniul de activitate al acestora.

Dacă în ianuarie 1993, ABU număra doar 85 de membri, astăzi organizaţia are peste 265 de membri din aproape 70 de ţări, incluzând entităţi din Turcia în Samoa de Vest şi din Rusia în Noua Zeelandă în sud, provenind de la posturile publice şi private din Asia, Pacific, Europa, America de Nord şi Orientul Mijlociu, oferind o platformă cu o audienţă potenţială care poate depăşi 3,5 miliarde de ascultători, într-o regiune atât de diversă cum este Asia-Pacific.

Membri cu drepturi depline ai ABU sunt radiodifuzori naţionali ce emit „free-to-air”, în regiunea Asia – Pacific, iar membri asociaţi pot fi radiodifuzori locali, sau care funcţionează prin subscripţie ori alţi radiodifuzori naţionali din alte zone ale lumii, precum şi organizaţii care au un obiect de activitate conectat la fenomenul radio-tv.

abu logoÎn principiu fiecare ţară poate avea doi membri cu drepturi depline ai organizaţiei, alte entităţi suplimentare care doresc să adere la organizaţie devenind membri adiţionali.

Admiterea în organizaţie pentru membri, membri adiţionali şi membri asociaţi se realizează pe baza votului majorităţii simple a membrilor ABU, iar admiterea membrilor afiliaţi şi a celor instituţionali se realizează prin votul majorităţii simple a membrilor Consiliului de Administraţie.

Cei mai mulţi membri asociaţi sunt companii din Europa, Africa şi America de Nord, multe cu operaţiuni comerciale în Asia, dar şi posturi pay-TV şi operatori de cablu din Regiunea Asia-Pacific, producători de servicii şi echipamente de trasmisie prin satelit, operatori telecom, companii de producţie media, vânzători de echipamente ori organisme de reglementare în domeniu.

ABU are la acest moment 57 de membri cu drepturi depline, 60 de membri adiţionali, 47 de membri asociaţi, 8 membri instituţionali şi 95 de membri afiliaţi.

ABU colaborează strâns cu uniuni regionale ale radiodifuzorilor, în probleme ce ţin de interesul comun, dar şi cu alte organizaţii internaţionale, pe tema schimbului de informaţii în domeniul celor mai noi descoperiri din sectorul media, pentru a contribui la dezvoltarea abilităţilor membrilor săi în domeniu şi pentru a promova armonizarea tehnică şi respectarea standardelor în regiune.

abu copenhagaAlături de colaborarea cu radiodifuzori de pe celelalte continente, ABU se bucură de cooperarea cu numeroşi membri importanţi din Europa, cum sunt BBC, DW, CFI, ZDF şi RAI, tocmai provenienţa din ţări cu condiţii economice, sociale, culturale şi politice diferite, ducând la diversitate, apreciată nu ca o ameninţare, ci drept o bogăţie importantă.

Membrii ABU au asigurat accesul la platforma digitală Asia-Pacific a Uniunii, dezvoltată şi susţinută de postul public KBS – Reţeaua sud-coreeană de radio şi televiziune – ca modalitate practică de a colabora direct cu ascultătorii, agenţiile de publicitate şi partenerii din întreaga lume.

Principala sursă de finanţare a ABU o constituie sumele provenite din abonamentele anuale ale membrilor săi, al căror cuantum este stabilit de Adunarea Generală a organizaţiei, în funcţie de cifra de afaceri a entităţii şi de tipul calităţii de membru al organizaţiei. Spre exemplu, pentru un membru cu drepturi depline cea mai mică taxă anuală este de 420 USD, iar cea mai mare – pentru companii cu o cifră de afaceri de peste 500 miloane USD – este de 54.600 USD anual. Pentru un membru asociat, cea mai mică taxă – stabilită pe aceleaşi criterii – este de 420 USD iar cea mai mare este de 8400 USD.

Alte fonduri la dispoziţia ABU sunt plăţi pentru activităţi speciale şi servicii realizate de organizaţie, sponsorizări şi donaţii, ori fonduri provenite din vânzarea publicaţiilor.

Din punct de vedere organizatoric, ABU are un preşedinte ales şi trei vicepreşedinţi, cu mandate de trei ani, iar sediul Secretariatului ABU, aflat la Kuala Lumpur, în Malayesia, este condus de un Secretar General, desemnat de Adunarea Generală şi numără peste 30 de angajaţi, dintre care mai mult de o treime sunt specialişti care provin din rândul membrilor ABU.

De asemenea, ABU are şi un Consiliu de Administraţie format din 14 membri, aleşi pentru mandate de câte trei ani.

Organizaţia are în portofoliu o largă gamă de activităţi, începând cu Adunarea Generală anuală ordinară (există şi eventuale Adunări generale extraordinare), eveniment care se desfăşoară pe parcursul unei săptămâni şi la care participă mai mult 600 de mangeri media din întreaga lume, ocazie cu care se organizează, în paralel, seminarii şi expoziţii.

Organizaţia audiovizualului din Asia-Pacific intermediază schimburi de ştiri zilnice prin intermediul platformei Asiavision – lansată în anul 1984, coproducţii şi schimburi de programe, servicii de consultanţă managerială – tehnică, în domeniul programelor, sau în domeniul reglementărilor -, dar şi planificare şi coordonare în domeniul frecvenţelor internaţionale.

De asemenea, alte activităţi sunt forumul Radio Asia, care atrage mai mult de 500 de participanţi, Simpozionul Audiovizualului Digital, eveniment internaţional cu mai mult de 700 de participanţi şi peste 100 de expozanţi de tehnologie avansată, Festivalul Radio de Muzică al ABU şi Festivalul Musical TV, adevărate platforme pentru tinere talente necunoscute, Premiile pentru Drepturile Copilului, Premiile lunare Asiavision precum şi Premiile anuale ale ABU pentru programe de radio şi televiziune.

ABU negociază drepturi de preluare a unor evenimente sportive majore şi asigură acoperirea lor în regiune, dar oferă şi alte servicii de asistenţă şi reprezentare pentru membrii săi, prin intermediul preluării gratuite de conţinut media pentru ţările în curs de dezvoltare, seminarii, workshopuri, sau cursuri de perfecţionare. De asemenea, ABU păstrează informaţia în domeniu actualizată prin intermediul website-ului dar şi al cărţilor şi publicaţiilor, cum sunt ABU News sau ABU Technical Review. 

aibdUn rol aparte în activităţile realizate de ABU îl reprezintă înfiinţarea, în anul 1977, a The Asia-Pacific Institute for Broadcasting Development (AIBD), sub auspiciile UNESCO, o organizaţie interguvernamentală regională unică, care se adresează ţărilor membre ale Comisiei Economice şi Sociale a ONU pentru Asia şi Pacific (UN-ESCAP), în domeniul dezvoltării industriei media electronice.

Institutul are ca principal obiectiv mobilizarea resurselor intelectuale şi tehnologice ale organizaţiilor audiovizuale naţionale din ţările membre dar şi ale organismelor regionale sau internaţionale din domeniu, pentru a furniza, printre altele, facilităţi avansate de formare profesională pentru personalul din audiovizual provenind din ţări membre ale ABU.