Discurs al Preşedintelui Director General al SRR, la deschiderea Conferinţei Media 2020

Suntem acum în legătură directă cu colega noastră Simina Botar, care se află la deschiderea Conferinţei Media 2020, care începe la această oră, la Bucureşti, şi care va reuni, în premieră, profesionişti din media de pe patru continente. Simina, bună dimineaţa! Eşti în direct.
Reporter: Bună dimineaţa, Eugen Rusu! Mulţumesc. Am preluat legătura. Conferinţa Media 2020 începe în aceste momente. Transmisia în direct va acoperi partea pe care aş denumi-o de viziune asupra viitorului radioului şi al televiziunii, luând ca reper convenţional anul 2020. Pe parcursul conferinţei, sperăm să vă spunem lucruri noi despre tendinţele pe care specialiştii invitaţi le prefigurează pentru anii următori, ce apare nou în acest domeniu, ce aparate noi sunt în pregătire şi, chiar, voi pronunţa cuvântul, ce device-uri sunt în pregătire. Sunt aici reprezentanţi ai unor ţări cu tradiţie în domeniul hardware şi software. Mă refer la Japonia şi Coreea de Sud. Ştiu că pe lista invitaţilor sunt şi reprezentanţii Chinei. Ce posibilităţi vă vor oferi acestea, aceste device-uri, spre ce se îndreaptă softul, ca să ştiţi la ce să vă aşteptaţi? Deşi eu mă aştept şi la mesaje pe
e-mail de la dumneavoastră către noi, în care să ne spuneţi la ce aplicaţii lucraţi, pornind de la cum vreţi să urmăriţi contentul pe care vi-l oferim noi, ne aşteptăm să aflăm care sunt punctele comune şi ce este diferit în cererea pentru conţinutul media pe patru continente. Sunt aici reprezentanţi din Europa, Asia, America şi Australia. Conferinţa Media 2020 marchează câteva premiere. Este un tip de întâlnire care se petrece pentru prima oară în afara zonei, a teritoriului ţărilor din Uniunea Audiovizuală din zona Asia-Pacific. Este prima dată când are loc o întâlnire la un nivel atât de înalt între reprezentanţii audiovizualului din această Uniune a Adiovizualului din zona Asia-Pacific şi Uniunea Audiovizualului din zona Europeană. Trebuie să vă spun că istoria asociaţiei din zona Asia-Pacific are 52 de ani de experienţă şi este pentru prima dată când sunt în Europa şi se află la Bucureşti. Vă invit să îl ascultăm acum pe Preşedintele Director General al Societăţii Române de Radiodifuziune, gazda acestui eveniment, Ovidiu Miculescu, care va deschide această conferinţă.
02. MEDIA 2020 - 30.06.2015 - Foto. Alexandru DoleOvidiu Miculescu: Avem aici patru continente, nu doar două, mai mult decât ne aşteptam. Deci, Excelenţele dumneavoastră, distinse domnule doctor Javad Mottaghi, distinşi delegaţi, doamnelor şi domnilor, dragi colegi, este plăcerea mea şi privilegiul de a vă ura un călduros bun venit, din partea Radio România, şi a vă spune cât de recunoscători suntem faţă de Uniunea Audiovizualului Asia-Pacific pentru acceptarea invitaţiei de a ne reuni la Bucureşti pentru acest eveniment remarcabil, care are loc pentru prima dată în afara ariei geografice Asia-Pacific. Ne exprimăm profunda recunoştinţă domnului doctor Javad Mottaghi, care a manifestat încredere în noi, care a înţeles faptul că Radio România poate fi şi este un partener de nădejde. Aş dori să le mulţumesc, de asemenea, tuturor organiţiilor mass media internaţionale care au considerat că este important să participe la Conferinţa Media 2020, precum  Conferinţa Permanentă a Audiovizualului Mediteranean, Grupul European de Reclamă, Grupul European pentru Reclamă Televizată, Uniunea Audiovizualului din Statele Arabe. Faptul că ne adunăm aici, din nou, sub egida comună a Uniunii Audiovizualului Asia-Pacific, a Uniunii Europene a Audiovizualului şi Radio România este de bun augur şi consider că aceste zile constituie o ocazie deosebit de bună pentru a reînnoi contracte, pentru a construi această punte prodigioasă între continente. Această reuniune remarcabilă adună laolaltă reprezentanţi cheie din Asia, Europa, America de Nord şi Australia, uniţi de subiectul comun al peisajului deosebit de dinamic în mass media. Sunt uimit de rapiditatea cu care lucrurile au progresat în ultima vreme. Tema evenimentului reflectă puterea din ce în ce mai mare pe care o are mass media şi importanţa furnizării de informaţii de acurateţe miliardelor de oameni de pe toată planeta. În anul 2020 ne aşteptăm ca mass media să se transforme profund, transformarea a început de altfel deja. Printre acestea aş vrea să menţionez câteva, consumul de mass media pe aplicaţii, telefoane mobile, tablete, platforme hibride, care vor continua să ne provoace şi să aducă provocări creatorilor de conţinut. Aceasta este o provocare deosebită pentru industria mass media şi pentru audiovizual, pentru platformele sociale, pentru a crea conţinut mai atrăgător, mai interesant pentru public nişă şi, mai ales, pentru publicul tânăr./atataru/ Trebuie să fim proactivi în recunoaşterea provocărilor pe care le avem în fiecare zi, să facem schimb de experienţă, ne trebuie mai multe întâlniri de acest tip. În următoarele zile avem ocazia şi chiar răspunderea de a pregăti jaloanele viitorului în mass-media. Şi acum, cu persiunea dumneavoastră, aş dori să vă prezint, pe scurt, Radio România.
*
Reporter: Pe ecran urmează acum un film care conţine principalele momente din istoria Radioului public românesc, de la data naşterii, la primele tipuri de transmisii în direct, concert, spectacol de operă, meci de fotbal, şi până în zilele noastre, cu oferta de programe naţionale, posturile regionale. Noi le ştim, este Radioul nostru public. Trebuie să aflăm ce trebuie să facem ca Radioul public să fie şi al copiilor şi al nepoţilor noştri, cum le poate fi util, aşa cum trebuie să fie un post public: pentru informare, pentru viaţă şi activitate, pentru business, pentru educaţie şi divertisment. În acest timp vă voi spune câteva cuvinte despre Uniunea Audiovizualului din Asia-Pacific, o voi denumi, uneori, ABU, cum se prescurtează. Este o organizaţie care are o istorie de puţin peste jumătate de secol, este o organizaţie nonguvernamentală şi nonprofit, care promovează interesele colective ale televiziunilor şi radiodifuziunilor membre şi încurajează cooperarea regională şi internaţională între radiodifuzori. Nu abordează scopuri politice sau comerciale, prin statut. În mare măsură, activităţile ABU coincid cu activităţile Uniunii Europene a Audiovizualului, schimburi de ştiri zilnice, pe platforma Asia Viion, coproducţii şi schimburi de programe, servicii de consultanţă managerială şi tehnică în domeniul programelor sau al reglementărilor în planificare şi coordonare în domeniul frecvenţelor internaţionale. Prin ce atrage atenţia, însă, ABU? Are membri reprezentanţii unor ţări care sunt în topul inovării în domeniul hard şi soft, necesar pentru media. Au experienţa contentului pentru un auditoriu extrem de larg, extrem de vast şi extrem de variat. Este vorba de 4,2 miliarde de ascultători şi telespectatori. În plus, ABU a decis că este momentul să stabilească nişte contacte mai strânse cu Europa şi a ales ca platformă Bucureştiul şi Radio România. Şi nu a fost întâmplător. O asemenea decizie nu se ia în pripă, desigur. Radio România s-a remarcat prin seriozitate şi spirit constructiv în acţiuni, după ce Radio România a devenit membru al ABU, alături de câţiva din cei mai mari radiodifuzori publici europeni. Să vă spun câteva cuvinte şi despre programul de astăzi al conferinţei, cele mai interesante aspecte le veţi afla în radiojurnalele noastre şi în rubricile specializate din „Obiectiv România” şi la „Agenda globală”. După încheierea părţii dedicate viziunii, după cum am spus la preluarea acestei legături în direct, a viziunii în domeniul audiovizualului, urmează o secţiune de discuţie care va descrie tendinţele în domeniul media, aşa cum se întrevăd ele, cu vorbitori ca Graham Ellis, de exemplu, adjunctul directorului pentru radio din BBC, care va vorbi despre radioul din Marea Britanie, un mare supravieţuitor. Sunt foarte mulţi vorbitori, ne vom întoarce cu informaţii şi despre aceştia.
*
Ovidiu Miculescu: Sper că această scurtă prezentare ne-a adus mai aproape de dumneavoastră. Vreau să vă mulţumesc pentru atenţie, /să vă urez bine aţi venit la Bucureşti/, un punct important în Europa şi în lume, şi sper să avem o conferinţă foarte fructuoasă. Vă mulţumesc din inimă.
Reporter: Şi-a încheiat alocuţiunea de deschidere a Conferinţei Media 2020 Preşedintele Director General al Societăţii Române de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu. Vor fi trei vorbitori în partea de deschidere a acestei conferinţe, care, v-am spus, după opinia noastră, vor vorbi despre viziune în acest domeniu.

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 30 iunie