„Apel matinal” – invitat, doctor Javad Mottaghi, secretarul general al Uniunii Audiovizualului din Asia-Pacific – ABU

„Matinal” – „Apel matinal” –
Realizator: Eugen Rusu – Invitatul „Apelului matinal” este, astăzi, doctor Javad Mottaghi, secretarul general al Uniunii Audiovizualului din zona Asia-Pacific – ABU. Doctorul Mottaghi a fost, până la preluarea acestei funcţii în ABU, directorul Institutului pentru Dezvoltarea Audiovizualului din zona Asia-Pacific, are în spate 32 de ani de experienţă în audiovizualul naţional iranian şi în cel internaţional. A fost pentru prima dată în România în 1972, la un concurs internaţional de înot. Doctor Javad Mottaghi se află, zilele acestea, în România, împreună cu mai mulţi profesionişti din industria media, experiţi, conducători de medii publice şi private din ţări membre ale ABU, pentru a participa la conferinţa Media 2020, coorganizată de Uniunea Audiovizualului din Zona Asia-Pacific şi Societatea Română de Radiodifuziune. Simina Botar l-a intervievat pe doctor Mottaghi chiar înainte de concluziile conferinţei.
Reporter: Domnule Mottaghi, este pentru prima dată când Uniunea Audiovizualului din zona Asia-Pacific iese din limitele geografice ale membrilor săi şi are o participare marcantă în Europa, la reuniunea de la Bucureşti. Ce v-a determinat să veniţi în România?
Javad Mottaghi: Asociaţia difuzorilor din televiziunile şi radiourile din Asia are conexiuni bune cu Europa, America de Nord, Africa. De altfel, printre membrii noştri sunt şi reprezentanţi ai acestor continenter, dar este pentru prima dată când o asemenea întâlnire ale loc în Bucureşti.
Reporter: Cum aţi colaborat cu Societatea Română de Radiodifuziune în coorganizarea şi derularea reuniunii la Bucureşti?
Javad Mottaghi: Reuniunea a fost foarte bine organizată. Trebuie să spun că Radio România a făcut o muncă extraordinară. Totul a fost foarte bine pregătit, foarte bine organizat şi, mai ales, participanţii s-au simţit ca acasă, mulţumită ospitalităţii şi atmosferei prietenoase care s-a creat aici.
Reporter: Au fost multe teme de interes pentru viitorul media publice. Aţi vrea să alegeţi câteva care v-au atras atenţia în mod special, poate din cele la care s-a adus un progres substanţial pentru găsirea unor soluţii, inclusiv prin exemple de bune practici?
Javad Mottaghi: Vedeţi, toate temele sunt importante, pentru că am discutat despre cum vor arăta media în 2020 şi despre cum vor putea radiodifuzorii să conteze în continuare pentru a servi populaţia, pentru că populaţia este cea care decide ce va urmări şi pe ce platformă. Tehnologia a adus puţine schimbări. Noi, difuzorii din radio şi televiziune trebuie să gândim cu mare atenţie, să ne facem planurile cu multă atenţie, să studiem şi să vedem în ce direcţie merge industria şi ce trebuie să facem. Un aspect foarte important, şi anume că, indiferent încotro se îndreaptă industria şi ce peisaj media va exista în 2020, conţinutul emisiunilor rămâne rege, rămâne factorul cel mai important, pentru că acesta este mesajul pe care dumneavoastră şi noi, ca radiodifuzori, îl transmitem publicului. Tehnologia este platforma, este un mediu, dar mesajul, conţinutul este ceea ce va fi evaluat de către public şi va fi găsit relevant sau nu. Asta este important.
Reporter: Care este principalul punct tare şi care este principalul punct slab al radiodifuzorilor?
Javad Mottaghi: Radiodifuzorii publici sunt meniţi să fie vocea publicului, să fie agora publicului, platforma publicului, să reflecte interesul pulicului în probleme sociale, în toate aspectele vieţii. Un radiodifuzor public este deţinut de public, este controlat şi plătit şi evaluat de către public. Atâta timp cât rămâne o platformă publică, atâta timp cât reflectă punctele de vedere, devine tot mai important într-un asemenea sistem comercializat, unde centrele de putere, fie că e vorba de economie sau politică, pot avea un interes din mai multe puncte de vedere, în mod natural. Dar radiodifuzorul serviciului public se asigură de respectarea interesului public. Şi când mă refer la public am în vedere întreaga populaţie, nu un anumit grup care este parte a societăţii. Vorbesc despre naţiune. Radiodifuzorul public are un rol important în infotainment, în educaţie, astfel că radiodifuzorii publici ar trebui să se autoeduce, ar trebui să înveţe de la public, pentru ca apoi să reflecteze pe temele pe care le doreşte acesta. Pentru că, de fapt, nu noi educăm publicul, ci invers. Ar trebui să învăţăm de la public şi de aceea am spus că toată viaţa noastră ar trebui să citim, să scriem, să învăţăm, căci altfel nu ne putem atinge scopul.
Reporter: După ce se încheie conferinţa Media 2020 ce urmează?
Javad Mottaghi: Aş spune că acesta este doar un punct de plecare, dialogul radiodifuzorilor din Europa şi zona Asia-Pacific. Ieri s-a decis ca acest dialog să continue. Anul viitor, în 2016, Uniunea radiodifuzorilor din Asia-Pacific va desfăşura o nouă ediţie a acestei întâlniri în Beijing, iar în anul 2017 ne întoarcem în Bucureşti, pentru o nouă conferinţă. Acesta este doar un început.

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (2 iulie)