Studiu: Apele lacurilor de pe planetă se încălzesc mai repede decât cele oceanice

Temperaturile lacurilor planetei cresc cu o rată medie de 0,61 grade Celsius în decursul unui deceniu, depășind nivelul de creștere a temperaturilor la nivelul apelor oceanice și la nivelul atmosferei, scrie UPI.com, citând un studiu internațional. Pentru realizarea studiului au fost analizate temperaturile de la sol și luate prin satelit, în cazul a 235 de lacuri ce reunesc mai mult de jumătate din resursele de apă ale planetei. Dacă încălzirea continuă în ritmul actual, cercetătorii se așteaptă ca algele care consumă oxigenul din apa lacurilor să crească cu 20% în următorul secol, iar florile algelor, care elimină toxinele ce ucid peștii, cu 5%. Societatea umană se bazează pe apele de suprafață pentru majoritatea nevoilor speciei umane, atât pentru consum, cât și pentru economie, pentru producția energetică sau pentru irigarea culturilor, potrivit unei declarații de presă a lui Stephanie Hampton, co-autor al studiului și cercetător la Washington State University. Oscilațiile temperaturile apei lacurilor pot afecta drastic viața animalelor care locuiesc în acel mediu, cercetătorii considerând că se produc deja schimbări în acest sens.
Cercetătorii consideră că acest studiu este încă un semnal de alarmă că încălzirea globală afectează toate tipurile de ecosisteme și întărește și mai mult necesitatea acțiunii rapide pentru încetinirea eliberării în atmosferă a gazelor cu efect de seră. Rezultatele studiului au fost prezentate cu prilejul reuniunii de la San Francisco a Uniunii Americane de Geofizică și au fost publicate în revista de specialitate Geophysical Research Letters.

(www.independent.md – 21 decembrie)