Peste 800.000 de pacienți români riscă să rămână fără acces la medicamente esențiale

Accesul pacienților la 13% dintre medicamentele din CANAMED[i] riscă să fie puternic afectat

 

Bucureşti, 9 februarie 2016

 

  • Asociația Română a Producătorilor Internaționali de Medicamente (ARPIM), Asociația Distribuitorilor şi Retailerilor Farmaceutici din România (ADRFR) şi Colegiul Farmaciştilor din România (CFR) avertizează autoritățile române asupra faptului că noua metodologie de calcul al prețului la medicamente care prevede referențierea prețului medicamentelor originale la prețul genericelor riscă să ducă la întreruperea comercializării de pe piața locală a 123 de medicamente esențiale pentru cel puțin 10 arii terapeutice.
  • 55 de medicamente au fie alternative generice limitate, fie nu au nicio alternativă disponibilă în piaţă. În aceste condiții, peste 800.000 de pacienți riscă să rămână fără tratament.
  • Există riscul ca medicamentele să dispară întrucât noul preț va ajunge cu 35% sub minimul european[ii], ceea ce stabileşte un nou minim european pentru statele care au România ca țară de referință pentru stabilirea prețului.

 

,,Atragem atenţia asupra unui act normativ care încalcă dreptul pacienţilor la sănătate întrucât le limitează accesul la medicamente şi îngrădeşte libertatea economică a companiilor farmaceutice, fără ca prevederile sale să aibă vreun impact pozitiv notabil la nivelul bugetului”, a declarat dr. Călin Gălăşeanu, Preşedinte ARPIM.

“Potrivit articolului 81 din noua metodologie de calcul al prețurilor la medicamente, companiile farmaceutice sunt obligate să calculeze prețul medicamentelor originale din portofoliu luând ca referință prețul medicamentelor generice, ceea ce înseamnă o scădere a prețului acestora cu 35% sub minimul european. Aceasta este o nouă măsură pe care autoritățile o impun industriei producătoare de medicamente, fără a realiza în prealabil un studiu de impact care să estimeze consecințele majore care vor fi resimțite de pacienții români după implementarea sa.

Datele pe care le avem ne arată că multe dintre companiile farmaceutice se vor afla în situația de a nu mai putea asigura disponibilitatea unor medicamente pe piață, deși dorința acestora este de a continua să deservească piața locală şi nevoile pacienților români. Aderența şi complianța pacienților la actualele scheme de tratament vor fi afectate şi în acelaşi timp vor apărea dificultăți în ceea ce priveşte asigurarea necesarului de medicamente generice, mai ales în cazul acelor medicamente originale, cu indicații terapeutice care nu sunt acoperite de medicamentele generice”, a adăugat dr. Călin Gălăşeanu, Președintele ARPIM.

,,Suntem în măsură să afirmăm cu toată răspunderea, că referențierea prețului medicamentului original la prețul medicamentului generic va limita și mai mult accesul pacienților la tratament. Acest articol 81 va conduce la apariția unor disfuncționalități majore, cu risc ridicat privind întreruperea comercializării multor medicamente originale în România, fără un beneficiu real pentru bugetul de stat sau pentru pacienți, ținând cont că legislația actuală obligă farmacistul să recomande pacientului medicamentul cu cel mai mic preț. Prin dispariția unui număr semnificativ de medicamentele originale de pe piață, pacienții români vor avea mai puține alternative la tratament, ceea ce va avea un impact major şi în sens negativ asupra posibilității de a contribui la consolidarea indicatorilor de sănătate din România, care reprezintă dezideratul principal al profesioniştilor din domeniu”, a declarat Prof. Univ. Dr. Farm. Dumitru Lupuliasa, Preşedintele CFR.

Cei mai afectați de implementarea acestor măsuri vor fi pacienții care suferă de boli cardiovasculare, întrucât 28 dintre medicamentele la risc sunt destinate acestor afecțiuni, în condițiile în care acestea reprezintă şi principala cauză de deces în România. Pacienții cu afecțiuni neurologice pot rămâne fără 19 dintre medicamentele din schemele lor de tratament, iar cei cu afecțiuni oncologice nu vor mai avea acces la 6 dintre medicamentele utilizate până în prezent. Cu foarte puține alternative terapeutice generice sunt pacienții cu afecțiuni imunologice, pacienții care au suferit un transplant sau cei cu afecțiuni hematologice.

Consecințele implementării articolului 81 se vor resimți puternic şi la nivelul mediului de afaceri românesc, deja lipsit de transparență şi predictibilitate. Companiile farmaceutice se vor vedea obligate nu doar să-şi restrângă portofoliul de produse, dar și să elimine România de pe lista potențialelor noi investiții.

„Acest lucru se va întâmpla în condiţiile în care companiile membre ARPIM sunt investitori puternici şi responsabili în România, prin prisma operațiunilor şi a resurselor locale angajate în cercetarea, dezvoltarea şi punerea la dispoziția medicilor și a pacienților a medicamentelor inovatoare salvatoare de vieți”, a încheiat dr. Călin Gălăşeanu, Preşedintele ARPIM.

Aplicarea prevederilor articolului 81 are un impact negativ inclusiv asupra politicilor comerciale ale producătorilor în relația cu distribuitorii şi farmaciile, cu consecințe directe asupra accesului facil al pacienților la medicația necesară.

„Sistemul de sănătate din România trebuie să fie sustenabil, transparent şi predictibil pentru toți cei implicați – pacienți, buget de stat sau companii care activează în acest sector al economiei. Aplicarea de măsuri nesustenabile obligă la modificarea politicilor comerciale ale operatorilor farmaceutici şi descurajează continuarea investițiilor în domeniu. Menționăm că distribuitorii de medicamente investesc anual zeci de milioane de euro la nivel național, pentru a putea asigura condițiile optime de trasabilitate şi siguranță a medicamentelor, precum şi livrarea acestora către farmaciile din România, iar o astfel de măsură generează nelinişte cu privire la sustenabilitatea şi predictibilitatea sistemului şi, implicit, la utilitatea investițiilor efectuate”, a declarat Cristina Munteanu, Directorul Executiv ADRFR.

ARPIM, ADRFR şi CFR subliniază necesitatea modificării metodologiei de calcul al prețului la medicamente pe baza rezultatelor consultării tuturor părților implicate: farmaciști, distribuitori farmaceutici si companii producătoare de medicamente.

Aceste modificări ar trebui să permită ca prețurile medicamentelor din România să fie egale cu prețurile din alte state membre UE, nu cu 35% sub nivelul minim al acestora. Mai mult decât atât, chiar şi în acest moment, din cauza folosirii unui curs de schimb valutar neconform cu realitățile pieței, precum şi din cauza impactului negativ al taxei clawback se stabilesc noi minime europene. Astfel, România este în situația de a fixa noi minime europene pentru cele 10 state membre ale UE care au stabilit România ca țară de referință, lucru imposibil de acceptat de către direcțiile regionale ale companiilor farmaceutice multinaționale.

[i] CANAMED = catalogul național al prețurilor la medicamentele de uz uman eliberate cu prescripție medicală, autorizate de punere pe piață

[ii] Datele fac parte dintr-un studiu realizat de firma de avocatură DLA Piper în luna ianuarie 2016 evaluând portofoliul de medicamente a 17 companii farmaceutice membre ARPIM.