MAGYAR NEMZET: Robin Hood din România

MAGYAR NMZET (Ungaria), 11 aprilie 2016 – Unii deputaţi din Parlament îşi exprimă în mod dur nemulţumirea faţă de faptul că societăţile multinaţionale scot din ţară veniturile suplimentare obţinute şi propun printr-un proiect de lege o iniţiativă de a percepe marilor lanţuri de magazine un impozit de tip Robin Hood.

Legislatorii bucureşteni doresc să-i sprijine, din impozitul suplimentar care urmează să fie introdus în cazul super- şi hipermarketurilor, în primul rând micile magazine. Potrivit proiectului comun elaborat de politicienii independenţi, social-democraţi, liberali şi conservatori, respectiv şi cei maghiari, s-ar percepe acest impozit Robin Hood în cazul lanţurilor de magazine care efectuează anual vânzări ce depăşesc suma de trei milioane euro.

Potrivit parlamentarilor, în timp ce o parte a micilor negustori şi-au închis magazinele din cauza scăderii vânzărilor, marile lanţuri de magazine obţin în România venituri uriaşe. Proiectul s-a referit şi la faptul că în timp ce sutele de mii de muncitori sezonieri români care lucrează în străinătate trimit acasă câştigurile lor obţinute în Europa Occidentală, firmele muntinaţionale – care plătesc aceleaşi impozite ca şi magazinele mai mici – duc profitul obţinut de pe urma mărfurilor valorificate în România în ţările lor.

Dincolo de aceasta, lanţurile de magazine respective percep numeroase taxe pentru primirea, depozitarea şi valorificarea produselor lor.

Proiectul de lege ar obliga lanţurile de magazine care realizează un profit anual de peste trei milioane euro ca dincolo de impozitul pe profit de 16% să plătească şi un impozit Robin Hood de 0,5%. În cazul unui venit de peste 50 milioane euro, acesta ar fi deja de 1,2 procente. Povara suplimentară s-ar referi la aproape toţi membrii din micul comerţ din România, unde anul trecut a crescut vânzarea în urma reducerii TVA de la 24 la 20 de procente. De altfel, în România piaţa este dominată de reţeaua firmei germane Kaufland cu peste o sută de magazine, care a avut anul trecut vânzări în valoare de aproximativ două miliarde euro, iar reţeaua franceză Carrefour a realizat peste un miliard.

Pe baza proiectului de lege suma câştigată de pe urma extraimpozitelor ar urma să fie folosită în programe de susţinere a magazinelor mai mici de pe piaţă, de asemenea lanţurile de magazine vor fi obligate să ceară din partea producătorilor din România cel mult o taxă de cinci procente.

Cu ani în urmă guvernul român intenţiona să perceapă impozite suplimentare pentru bănci şi rafinării de ţiţei, dar proiectul nu a mai fost pus în practică.

Problema programului marilor magazine de a ţine închis la sfârşit de săptămână nu a fost încă definitivată, deşi se află de multă vreme pe ordinea de zi a legislativului. Recent parlamentarii care propuseseră închiderea de duminică a magazinelor, au venit cu o ofertă de compromis pentru întreprinderile multinaţionale care se opun propunerii, conform căreia respectivele magazine vor putea fi deschise chiar şi pe timpul nopţii dacă cel puţin jumătate din produsele de pe rafturi – carne, lactate, panificaţie, precum fructe, legume – provin din producţia internă.

(Autor: Szabolcs Rostás)

Traducerea: Imola Stănescu