Angajatorii germani susţin că învăţământul dual se poate construi numai cu implicarea mediului privat

La începutul acestui an s-a înfiinţat Grupul de Lucru Româno-German pentru Învăţământ Profesional, format din Camera de Comerţ Româno-Germană (AHK România) şi Cluburile Economice Germane din ţară, cu susţinerea Ambasadei Republicii Federale Germania. Acesta reprezintă experienţele companiilor care au implementat proiecte de succes în învăţământul profesional, cum ar fi cele din Braşov, Sibiu sau Timişoara. Grupul de Lucru constituie o voce unitară a companiilor cu capital german din România implicate activ în proiecte de învăţământ profesional.

Obiectivul principal al Grupului de Lucru Româno-German este de a iniția și susține dezvoltarea unor structuri sustenabile, funcționale și de calitate pentru calificarea forţei de muncă din România. Se urmăreşte de asemenea crearea unor perspective solide pentru tinerii din Romania, aceştia fiind astfel pregătiţi corespunzător pentru cerinţele actuale din câmpul muncii şi având mai multe posibilităţi de a avea un loc de muncă asigurat.

Aceste obiective pot fi atinse numai printr-un dialog continuu şi constructiv cu toate părţile implicate, mediul privat şi autorităţi, interesate de învăţământul profesional din România.

Grupul de Lucru este de părere că un sistem de învăţământ de calitate poate fi construit doar prin implicarea directă a mediului privat şi atrage atenţia asupra OUG 94/2014, prin care Guvernul a introdus sistemul de învăţământ dual. Învăţământul dual menţionat în OUG nu aduce nici un beneficiu din perspectiva angajatorilor, iar aceştia nu au fost consultaţi la elaborarea Ordonanţei, deşi mediului privat îi revine un rol foarte important. „Un sistem de învăţământ, fie el dual sau profesional, în care actorii şi beneficiarii principali sunt angajatorii, trebuie gândit, construit şi dezvoltat doar împreună cu ei. Trebuie implicaţi direct în elaborarea sistemului şi a metodologiilor de aplicare, pentru că ei ştiu cel mai bine ce nevoi au şi care sunt condiţiile actuale ale pieţei muncii” susţine Sebastian Metz, Liderul Grupului de Lucru Româno-German pentru Învăţământ Profesional şi director general al AHK România.

Grupul de Lucru îşi exprimă astfel disponibilitatea de a contribui la atingerea unuia din obiectivele strategice ale Ministerului Educaţiei: Reglementarea şi implementarea la scară naţională a învăţământului profesional dual. Acest obiectiv are ca termen de finalizare luna iulie a acestui an şi include: definirea contractului de formare profesională în sistem dual, adaptarea planului cadru şi a curriculei la nevoile pieţei forţei de muncă şi asigurarea coordonării între mediului privat şi unităţile de învăţământ.

În perioada imediat următoare Grupul de Lucru doreşte să îi contacteze pe reprezentanţii Ministerului Educaţiei pentru a iniţia un dialog şi a începe o colaborare cu aceştia. Astfel reprezentanţii Grupului de Lucru vor aduce la cunoştinţă autorităţilor percepţiile şi experienţele sale în domeniul învăţământului profesional din România şi îşi va exprima viziunea în ceea ce priveşte necesităţile de îmbunătăţire a actualului sistem.