La Cannes, românul Mungiu examinează corupţia în „Bacalaureat”

  / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
/ AFP PHOTO / LOIC VENANCE

L’EXPRESS (Franţa), 20 mai 2016 – Cannes – În „Bacalaureat”, un film prezentat joi, în competiţia de la Cannes, cineastul Cristian Mungiu examinează cu acuitate compromisurile şi corupţia din societatea românască prin povestea unui tată, gata să facă orice pentru ca fiica lui să intre la universitate.

Bine primit pe Croazetă, noul film al celui care a regizat „4 luni, 3 săptămâni, 2 zile”, laureat cu Palm d’Or la Cannes în 2007, urmăreşte dilemele morale ale lui Romeo, un bărbat în jurul vârstei de 50 de ani.

Medic într-un orăşel din Transilvania, omul visează ca fiica sa să intre la o universitate engleză. El îşi vede planul pe cale de a se concretiza, Eliza netrebuind decât să treacă bacalaureatul cu o medie bună ca să reuşească.

Dar, în drum spre liceu, fata este agresată. Tulburată şi rănită, ea nu pare să mai fie în stare să treacă examenul. În consecinţă, Romeo va face totul pentru ca ea să obţină notele scontate, cedând în faţa corupţiei în pofida principiilor lui.

Prin această poveste dominată de probleme de ordin moral, cineastul de 48 de ani, pentru a treia oară în competiţie la Cannes – unde a primit şi premiul pentru scenariul filmului „Peste dealuri” în 2012 – afirmă că filmul „spune multe despre corupţia din România”, dar că, în privinţa subiectului, „în filmul meu am dorit să pun problema unei eventuale legături între corupţia din societate şi compromis”, după cum a precizat el în cadrul unei conferinţe de presă.

El însuşi tată a doi copii, Cristian Mungiu a explicat că a dorit totodată „să vorbească despre oamenii generaţiei sale şi despre una dintre cele mai importante probleme pe care le putem avea ca părinţi la această vârstă, când trebuie să decidem ce să le spunem copiilor noştri, ce discuţii pe teme de morală putem avea cu ei”. „Am vrut să fac un film despre relaţiile dintre copii, părinţi şi adevăr”, a subliniat regizorul.

Deloc demonstrativ, foarte bine stăpânit ca formă, acest film turnat sub formă de secvenţe beneficiază şi de jocul actoricesc foarte bine găsit al actorului principal, Adrian Titieni („Balanţa”, „Moartea dlui Lăzărescu”). El prezintă întreaga complexitate a lui Romeo, sfâşiat între dorinţa de a-şi ajuta fiica şi principiile sale şi trezindu-se prins într-un angrenaj pe care nu-l poate stăpâni.

Cristian Mungiu mai spune că, prin acest film, el a dorit totodată „să vorbească despre cineva care se simte vinovat şi care simte neliniştea extrem de prezentă în societatea însăşi” din România.

„În acest moment, nu sunt tocmai optimist”, a spus el. „În România, există un fel de nelinişte socială şi o depresie datorate faptului că multe lucruri sunt încă nerezolvate”, afirmă el. „Se prea poate să fi făcut mari progrese dacă privim situaţia României din punct de vedere istoric. Dar nu putem aştepta încă 50 de ani ca să ne dăm seama dacă direcţia este bună sau nu. Pentru noi, e deja prea târziu (…). Iar pentru copiii noştri, nu e limpede”, a regretat el.(AFP)

Traducerea: Alexandru Danga