UNTRR solicită Guvernului francez ca principiul care prevede plata egală pentru aceleași servicii în același loc să fie valabil și pentru companiile de transport rutier străine și să le garanteze costurile de referință stabilite de Comitetul Național Rutier francez (cnr.fr)

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului francez ca principiul care prevede plata egală pentru aceleași servicii în același loc să fie valabil și pentru companii și să se aplice costul de referință al Comitetului Național Rutier francez (cnr.fr) și transportatorilor rutieri străini care efectuează operațiuni spre/dinspre sau cabotaj în Franța.

Începând cu 1 iulie 2016, Franța impune companiilor de transport rutier străine să-și plătească șoferii cu salariul minim francez care se ridică la 9,68 euro brut pe oră (legea Macron o puteți consulta aici). Prin această măsură se dorește creșterea costurilor de operare ale transportatorilor români și estici pentru a le reduce competitivitatea și în final a-i elimina de pe piață, Guvernul Franței urmărind să își protejeze proprii transportatori și angajați, în detrimentul pieței unice UE.

În acest sens, UNTRR solicită oprirea aplicării selective a legilor franceze pentru transportatorii rutieri străini și aplicarea legilor care oferă drepturi firmelor de transport franceze și transportatorilor străini, precum legea costului de referință. Potrivit Comitetului Național Rutier francez (cnr.fr), camioanele franceze de 40 de tone cu prelată sau frigorifice au cost de referință de 1,35 euro/km la care se adaugă marja firmei de cel puțin 0,15 euro/km, fiind cunoscut că firmele franceze lucrează cu tarife peste 1,5 euro/km. 

Firmele de transport rutier din România merg în Franța 1 euro/km, iar cu un șofer pe camion se pot face 12.000 km lunar. Dacă firmele din România care lucrează pe aceleași relații ar obține tarif cu 0,5 euro/km mai mare – ar rezulta un plus de 6.000 euro lunar, din care ar avea cu ce plăti în plus și șoferul și locul de cazare.

Potrivit unor informații pe surse obținute de UNTRR, diurna nu ar intra în calculul salariului minim din Franța (Macron), iar șoferul trebuie plătit minim 12 ore pe zi cu acest salariu, intrând și orele de pauză, astfel că recomandăm transportatorilor români să aplice costul de referință cnr.fr în relația cu clienții pentru transporturi înspre/dinspre sau în Franța.

UNTRR semnalează că momentan nu există un cadru legal clar pe care să îl urmeze transportatorii rutieri români în vederea respectării legii Macron și care îi obligă să plătească șoferilor proprii salariul minim din Franța pentru operațiunile de transport rutier internațional efectuate pe teritoriul acestei țări – cabotaj, transport internațional, transport intracomunitar, cu excepția operațiunilor de tranzit și a transporturilor ocazionale de persoane cu autocarul având ca origine un alt Stat Membru și finalizate în afara Franței.

Pentru a respecta Legea Macron, care intră în vigoare pe 01.07.2016, transportatorii români trebuie să își angajeze un reprezentant în Franța, să întocmească certificate de detașare șoferilor în limba franceză și să își organizeze sistemul intern de raportare a salariilor conform legislației franceze și nu potrivit legislației românești în vigoare. Totodată, reprezentantul trebuie să păstreze încă 18 luni de la încetarea activității firmei de transport rutier în Franța documentele menționate.

Absența dovezii de detașare la bordul vehiculului sau pentru neconformitatea acesteia, amenda este de 750 euro, iar pentru absența contractului de muncă al salariatului sau a convenției de punere la dispoziție a salariatului, amenda este de 450 euro. Totodată, valoarea amenzii nu va depăși 2.000 euro per angajat detașat și nu va fi mai mult de 4.000 euro în cazul repetării într-un an de la data notificării primei amenzi. Valoarea totală a amenzii nu poate depăși 500.000 euro.

Formularele sunt imposibil de completat având în vedere că trebuie evaluată activitatea șoferului pe 6 luni în avans, cu diferențe orare aferente sărbătorilor legale, zilelor de duminică, cu diferențe în funcție de masa maximă autorizată a autovehiculului, precum și în funcție de vechimea șoferului în firmă. De exemplu, pentru un șofer al unui vehicul de transport mărfuri cu masa totală autorizată de până la 3,5 tone, tariful orar este de 9,68 euro brut și merge până la 9,73 euro brut pe oră pentru un șofer care conduce un vehicul de peste 19 tone masă totală autorizată și până la 10 euro brut pe oră pentru un șofer de camioane grele, cu înaltă calificare. Pentru personalul din transportul de călători, salariul minim variază de la cazul unui șofer de mașină – muncitor însărcinat cu conducerea unei mașini și care ajută taxatorul la manipularea coletelor și scrisorilor poștale transportate, unde tariful orar este de 10,1076 euro brut, până la plata unui șofer de autocar de lux cu cel puțin 32 de scaune care parcurge circuite turistice cu durata de cel puțin 5 zile, unde tariful orar va fi de 10,6445 euro brut.

UNTRR consideră că prin aplicarea, de către Franța, a unui salariu minim în transporturi se încalcă suveranitatea celorlalte state membre UE.

***

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesionalã și patronalã, neguvernamentalã, independentã, apoliticã, fondatã în 1990 pe principii democratice, care promoveazã și apãrã interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare pânã în prezent peste 14.000 membri – operatori care efectueazã transporturi interne și internaționale de marfã și persoane.