Dinozaurii au fost victimele unei lovituri duble

dinozauri Dispariţia dinozaurilor a fost provocată de două perioade de încălzire globală, prima declanşată de erupţii vulcanice de mari proporţii, iar a doua de coliziunea cu un asteroid. Îndelugata dominaţie a dinozaurilor nu s-a sfârşit brusc, ci de-a lungul unor milenii marcate de schimbări climatice, după cum au stabilit cercetătorii. Impactul produs cu aproximativ 66 de milioane de ani în urmă de ciocnirea Terrei cu un asteriod sau o cometă, eveniment soldat cu formarea craterului Chicxulub de pe teritoriul actual al Mexicului, a contribuit cu siguranţă la extincţia reptilelor preistorice, dar nu a fost în nici un caz singura cauză, potrivit concluziilor studiului publicat în revista Nature Communications. Dispariţia dinozaurilor a fost provocată de două perioade de încălzire globală – prima declanşată de erupţii vulcanice monstruoase care au durat mii de ani, pe actualul teritoriu al Indiei, iar a doua de impactul cu corpul ceresc. Ambele seturi de calamităţi ar fi emis cenuşă şi praf, ceea ce a avut efectul blocării razelor solare şi răcirii atmosferei, dar şi unor evacuări masive de gaze cu efect de seră care pe termen lung au dus la „episoade de încălzire” climatică. Extincţia în masă din cretacic şi paleogen a dus la apariţia şi răspândirea mamiferelor pe Pământ.

(www.theguardian.com – 6 iulie)