Sancţiuni aplicate mai multor televiziuni din Republica Moldova

Consiliul Coordonator al Audiovizualului de la Chişinău a aplicat astăzi sancţiuni mai multor televiziuni pentru reflectarea părtinitoare a campaniei electorale din Republica Moldova. Acestea au fost avertizate public pentru favorizarea unor candidaţi la prezidenţiale, dar efectul acestor sancţiuni nu se va putea face simţit decât după alegeri. Relatează Natalia Zaharescu de la Radio Chişinău.
Raportul arată că patru posturi de televiziune aflate în proprietatea lui Vladimir Plahotniuc, prim vicepreşedintele Partidului Democrat, îl favorizează pe candidatul PD Marian Lupu, iar două posturi aflate sub influenţa politică a Partidului Socialiştilor îl favorizează pe Igor Dodon. Postul „Jurnal TV” a fost de asemenea pasibil de sancţiune pentru favorizarea candidatului platformei DA, Andrei Năstase, dar a cerut o amânare pentru a veni cu unele completări la raport. Totodata, aceste posturi au difuzat ştiri dintr-o singură sursă, fapt care, de asemenea, reprezintă o derogare de la codul audio-vizualului, se arată în raport. Unul dintre membrii Consiliului Coordonator al Audiovizualului, Mariana Onceanu Hadîrcă, a remarcat că aceşti candidaţi au fost intens mediatizaţi de posturile pe care le influenţează politic.

Centrul pentru jurnalism independent şi Asociaţia presei independente, care monitorizează în paralel televiziunile în campania electorală a recomandat Consiliului coordonator al audiovizualului să facă mai multe rapoarte de monitorizare pentru a putea fi aplicate mai multe sancţiuni. Membrii CCA au precizat astăzi că acest lucru nu este posibil în conformitate cu legislaţia, menţionând că pe parcursul acestei campanii electorale consiliul va face trei rapoarte de monitorizare. Ca să poată sista emisia unor posturi TV care încalcă legislaţia, ar trebui făcute cel puţin patru rapoarte de monitorizare. Codul audiovizualului prevede aplicarea graduală a sancţiunilor, după cum urmează: avertizarea publică, după care urmează amenda, care se ridică la cel mult 5.400 de lei, adică aproximativ 250 de euro, retragerea dreptului de a difuza anunţuri publicitare pentru o perioadă, suspendarea licenţei de emisie pentru o perioadă şi retragerea licenţei de emisie.

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (17 octombrie)