Taxa, modalitatea cea mai stabilă, transparentă şi adaptabilă pentru finanţarea posturilor publice la nivel european

Deşi se discută intens despre legitimitatea sa, taxa pentru serviciile audiovizuale furnizează două treimi din veniturile posturilor publice membre ale EBU (Uniunea Europeană de Radio şi Televiziune). Într-un nou raport al Media Intelligence Service (MIS), se constată că taxa este modalitatea cea mai stabilă, transparentă şi adaptabilă pentru finanţarea posturilor publice. Iar pentru cetăţeni este mult mai convenabilă, orice abonament la televiziunile cu plată costând circa 137 euro pe an. Luând în calcul inflaţia, se poate afirma că taxele radio şi TV au crescut doar cu 1,5% în decursul ultimilor şase ani (2010-2015) în ţările membre EBU, dar, de fapt, s-au micşorat cu 3,9% în statele UE. În ultimii ani, taxele au fost adaptate în mai multe ţări pentru a se ţine cont de noile modalităţi de consum ale televiziunii şi radioului. Din septembrie 2016, de exemplu, taxa din Marea Britanie acoperă nu doar televiziunea în direct, ci şi programele ce pot fi vizionate la BBC iPlayer. Italia şi-a reformat taxele radio şi TV pentru a lupta contra fraudei de 31%, gospodăriile păltind în prezent respectivele taxe împreună cu factura de gaz şi electricitate, deşi taxa se bazează în continuare pe posesia unui televizor şi doar computerele dotate cu tuner sunt taxate.
Nivelul taxei este corelat cu performanţele radiourilor şi televiziunilor publice. Raportul arată că în ţările cu un tarif mai mare, radiodifuzorul public are tendinţa să acopere o parte mai mare din piaţă. Pe de alta parte, în ţările în care posturile publice sunt de bună calitate, se observă un mai mare randament al încasării taxei, ceea ce sugerează faptul că taxa este legată direct de sprijinul publicului faţă de respectivul radiodifuzor. Roberto Suárez Candel, şeful MIS din cadrul EBU, declara că «Taxa stabileşte o legatură directă între radiodifuzor şi publicul său, ceea ce face ca respectivul să devină mai responsabil faţă de acesta. Posturile publice ar trebui să conştientizeze această corelare, să comunice mult mai activ cu cetăţenii pentru a-i determina să plătească taxele, demonstrând în permanenţă, prin conţinuturile furnizate, prin importanţa şi impactul lor, că au o contribuţie esenţială în societate».
http://bit.ly/2e5eCN7

RADOR(19 octombrie)