Teatrul Evreiesc de Stat prezintă spectacolul VARŞOVIA: GHID TURISTIC de Hillel Mitelpunkt

Traducerea: Sondra Silverstone
Regia: Eugen Gyemant
Scenografia: Sabina Veșteman & Bianca Veșteman
Asistent regie: Alice Gyemant-Selin
Light-design: Alexandru Macrinici & Alexandru Mihăilă
Distribuţia: Maia Morgenstern, Claudiu Istodor, Natalie Ester, Rudy Rosenfeld, Viorica Bantaş
Premieră: Miercuri, 2 noiembrie, ora 19.00 & Joi 3 noiembrie, ora 18.00, Teatrul Evreiesc de Stat
Născut în 1949 la Tel Aviv, Hillel Mitelpunkt este cel mai proeminent dramaturg israelian al anilor 1980. Profesor de teatru al Universităţii din Tel Aviv, scriitor în rezidenţă la Teatrul Beersheba, membru al Teatrului Municipal Haifa, scenarist, actor şi regizor, celebru pentru montările propriilor sale piese la teatrele din Haifa, Be’er Sheva, Beit Lessin, Cameri şi Habima (Tel Aviv).
Dintre cele mai cunoscute piese ale sale amintim Driver, painter (Șoferul, pictorița), Varşovia: Ghid Turistic, The House Mother (Casa mamă), Gorodish, The Actor (Actorul), Friends of Friends (Prietenii prietenilor) și Grocery (Băcănia).
Hillel Mitelpunkt este și triplu laureat al Premiului pentru ”Cea Mai Bună Piesă Israeliană”, pentru Driver, Painter, The House Mother și Gorodish. Dramaturgia lui Mitelpunkt se concentrează asupra vieţii israeliane, pline de tensiune, conflict şi patos.
”Varşovia: ghid turistic” este o comedie dulce-amară ce aminteşte de filmele pasionale ale lui Almodovar, despre relaţia de ură şi iubire dintre noi şi trecutul nostru, dintre noi şi părinții noştri. O călătorie de afaceri într-un oraş rămas parcă în alte vremuri se transformă într-un uragan emoţional, care scoate la suprafaţă toate reproşurile şi adevărurile pe care o mamă şi un fiu au să şi le spună şi pe care le-au adunat în cincizeci de ani – un cocktail de nostalgie şi pasiune dezlănţuită, din care nu putem ieşi decât transformaţi şi poate puţin purificaţi. (Eugen Gyemant, regizor)
Povestea Margăi Weisberg, supravieţuitoare a Holocaustului și refugiată din Polonia natală în Israel, oferă o perspectivă asupra sentimentelor multor evrei din anii de după război. Şi totuşi conflictul armat de la mijlocul secolului XX, care a provocat moartea a şaptezeci de milioane de oameni, nu este singurul război în cauză, conflictul dintre mamă şi fiu reprezentând adevăratul teritoriu minat al piesei.
”O mamă şi fiul ei călătoresc spre Varşovia, pentru a încerca să obţină o clădire ce a aparţinut familiei lor înainte de cel de-al doilea război mondial. Călătoria lor dezvăluie conflictul între generaţii, relaţiile lor cu tatăl care a murit cu ani în urmă şi ”lecţia” Holocaustului, atât pentru generaţia care l-a trăit, dar şi pentru generaţia mai tânără, care a simţit această experienţă îngrozitoare în copilărie. Varşovia din piesă este doar o fabulă. Ar fi putut fi, la fel de bine, Bucureşti sau Budapesta. Varşovia este trecutul pe care părinţii noştri îl poartă cu ei. Un trecut dificil pe care ei nu vor fi în stare să îl uite şi un loc de care, surprinzător, le este totuşi dor. (Hillel Mitelpunkt, dramaturg)