Descoperirea unei uriaşe unde gravitaţionale atmosferice pe Venus

Pe site-ul său internet, revista „National Geographic” face cunoscută o ciudată descoperire făcută de nişte astronomi pe Planeta Venus. În luna decembrie 2015, un satelit japonez înregistra un val uriaş, care a traversat planeta pe o distanţă de mai bine de 10.000 de kilometri, cu puţin timp înainte de intrarea pe orbită a planetei. După cum indică revista, Venus este o planetă foarte ciudată. Pe lângă faptul că ea este cea mai caldă din sistemul nostru solar, rotaţia sa este atât de lentă încât o zi pe Venus este echivalentă unui an terestru. În plus, condiţiile atmosferice sunt de aşa natură că niciun element nu poate rămâne imobil pe această planetă. Totuşi, după informaţiile primite de la satelit, uriaşul val ar fi rămas nemişcat mai multe zile. După  îndelungate cercetări, oamenii de ştiinţă de la Agenţia de Explorare Aerospaţială din Japonia (JAXA) şi-au publicat raportul în „Nature Geoscience”. Ei cred că, de fapt, misteriosul val a fost format de o undă gravitaţională atmosferică. Aceste unde pot apărea pe toate planetele stâncoase care au o atmosferă. Când vântul suflă pe suprafeţe inegale, cum sunt munţii, particulele de aer sunt aruncate foarte sus, în timp ce gravitaţia le trage în jos, fapt care provoacă formarea acestor valuri. Adesea, la scară mai mică, udele gravitaţionale apar şi pe Terra şi ele sunt foarte importante pentru buna funcţionare climatică. Cazul valului de pe Venus dovedeşte că acestea se pot extinde extrem de sus în atmosferă, către alte planete./rcostea/vdraguta

(www.lepoint.fr – 18 ianuarie)