AFP PHOTO / Daniel LEAL-OLIVAS

 În 13 iunie 1842, Regina Victoria a devenit primul monarh britanic care a călătorit cu trenul, pe ruta Slough-Paddington. Cu toate că a avut emoţii, ea a spus că periplul cu trenul a fost „încântător şi atât de rapid”.
După 175 de ani, regina Elisabeta şi Ducele de Edinburgh au parcurs distanţa dintre gările Slough şi Paddington cu un prototip de tren hibrid intercity, însoţiţi de descendenţi ai mecanicilor care s-au aflat la cârma trenului cu care s-a plimbat Regina Victoria, Isambard Kingdom Brunel şi Sir Daniel Gooch. Regina Elisabeta şi ducele de Edinburgh au fost primii membri ai familiei regale britanice care au mers cu o garnitură feroviară nou-nouţă şi au terminat călătoria cu şase minute mai repede decât stră-stră-străbunica Reginei, Victoria. În jurnalul ei, la data de 13 iunie 1842, regina Victoria scria: „A durat exact 30 de minute să ajungem la Paddington şi mişcarea a fost foarte lină şi (drumul a fost) mult mai uşor decât cu trăsura şi de asemenea fără praf şi căldură mare – de fapt, a fost încântător şi atât de rapid”. Totuşi, relatările de presă de la vremea respectivă afirmau că plimbarea a durat „exact” 25 de minute. Regina Victoria a fost convinsă să facă prima ei călătorie cu trenul de Prinţul Albert, care era un veteran al acestor deplasări şi era fascinat de noile tehnologii. A rămas celebru faptul că stră-stră-străbunica actualei regine a refuzat să meargă cu o viteză mai mare de 60 km/h, oprind cu totul trenul pentru a lua o gustare.
Călătoria făcută de Regina Elisabeta a durat 19 minute, ceva mai mult decât cele 14 minute obişnuite, din cauză că trenul a urmat o rută uşor diferită pentru a evita perturbarea orarului normal, iar viteza de deplasare a fost de 160 km/h. La gara Paddington, regina a dezvelit unul din motoarele noului tren, botezat Regina Elisabeta a II-a. Motorul din spate este numit Regina Victoria. Noua garnitură feroviară, care are o viteză maximă de 200 km/h, este proiectată pentru a fi utilizată pe noile linii electrice, dar are un mic motor diesel care poate funcţiona şi pe vechile linii, care urmează să fie modernizate din toamna anului curent./abuzoian

(www.telegraph.co.uk – 13 iunie)