Simfonia Învierii de Mahler la Sala Radio

După o stagiune intensă, care a adus în fața publicului nume sonore ale scenei muzicale naționale și internaționale, și un program la granița între clasic și contemporan, Orchestra Națională Radio susține, alături de Corul Academic Radio, ultimul concert din acest sezon la Sala Radio vineri, 23 iunie, ora 19.00.

Concertul închiderii de stagiune se anunță spectaculos în program și distribuție: pe afișul serii se află Simfonia nr. 2 de Gustav Mahler, supranumită Simfonia învierii, compusă între 1888 și 1894 și interpretată pentru prima dată, sub bagheta lui Mahler însuși, la Berlin, în 1895.

Corul Academic Radio, condus de diriorul Ciprian Țuțu, va acompania Orchestra Națională Radio în concertul de închidere, iar la pupitrul dirijoral se va afla Cristian Măcelaru, unul dintre dirijorii români în plină ascensiune în Europa și Statele Unite. Două voci feminine de excepție vor evolua în același concert: soprana Sorina Munteanu, prim solistă a Operei Naționale din București și mezzosoprana Antonela Barnat.

Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

Biletele sunt disponibile pe www.eventim.ro, în magazinele Germanos, Orange, Vodafone, Domo, Carrefour, librăriile Cărtureşti, Humanitas, în benzinăriile OMV şi la casa de bilete a Sălii Radio.  Pentru alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio vă rugăm să consultaţi site-ul www.orchestreradio.ro sau www.orchestreradio.com.

Pentru alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio vă rugăm să consultaţi site-ul www.orchestreradio.ro sau www.orchestreradio.com.  

BIOGRAFII

Cristian Măcelaru

Cu o activitate dirijorală în plină ascensiune, Cristian Măcelaru este unul din cei mai reprezentativi dirijori ai generaţiei sale. Şi-a început cariera alături de Philadelphia Orchestra, iar în stagiunea 2010-2011 a fost numit dirijor asistent al aceleiaşi orchestre, fiind distins cu Sir Georg Solti Emerging Conductor Award pentru merite deosebite.

A studiat la Universitatea Rice cu Larry Rachleff şi a obţinut diploma de masterat pentru dirijat. Având şi formaţie de violonist, Cristian Măcelaru a fost concertmaestru al Orchestrei Simfonice din Miami, debutând la Carnegie Hall cu aceeaşi orchestră.

Şi-a desăvârşit formarea artistică urmând programe de perfecţionare la Tanglewood Music Center, Aspen Music Festival, a studiat cu David Zinman, Murry Sidlin, Rafael Frühbeck de Burgos, Robert Spano, Oliver Knussen şi Stefan Asbury. A fost dirijor rezident la Shepherd School of Music de pe lângă Universitatea Rice şi dirijor asistent al lui Larry Rachleff în cadrul Departamentului de Operă. Cristian Măcelaru a fost invitat să dirijeze Orchestra Simfonică din Chicago pentru a-l înlocui pe Pierre Boulez.

Preocupat de formarea şi susţinerea tinerilor muzicieni, Cristian Măcelaru a pus bazele proiectului Crisalis Music. A colaborat de-a lungul anilor cu orchestrele simfonice din Houston, Baltimore, Los Angeles, Toronto, Seattle, Detroit, precum şi cu Royal Scottish National Orchestra, Orchestra Simfonică a oraşului Birmingham, Orchestra Simfonică Radio din Berlin, RTE Dublin, Orchestra Simfonică Radio din Frankfurt, Civic Orchestra din Chicago, Orchestra Filarmonicii din Rotterdam, Orchestra Simfonică Bournemouth, Residentie OrkestHallé Orchestra, Orchestra Métropolitain din Montréal. De asemenea, Cristian Măcelaru a debutat cu mult succes alături de Orchestra Simfonică din Gothenburg, Suedia. În prezent este dirijor rezident al Filarmonicii din Philadelphia.

Opera este un alt gen care l-a fascinat mereu pe Cristian Măcelaru. A debutat la Opera din Houston în Madama Butterfly de G. Puccini. Tot în seria spectacolelor de operă se înscrie şi premiera operei Turning Point de Colin Matthew, alături de Orchestra Centrului Muzical Tanglewood.

Dintre ultimele succese repurtate amintim concertele susţinute atât în Statele Unite ale Americii cât şi în Germania alături de Orchestra Naţională Daneză. Totodată, amintim o excepţională colaborare între dirijorul Cristian Măcelaru, Orchestra Naţională Simfonică din Washington şi celebra violonistă Anne Sophie-Mutter.

Menționăm şi concertele susținute alături de celebra Orchestră a Filarmonicii din New York, concerte mult apreciate atât de publicul spectator, cât și de critica de specialitate.

Datorită profesionalismului şi aprecierii de care se bucură, Cristian Măcelaru a fost numit director muzical şi dirijor al Festivalului Cabrillo.

Noemi Vidu

Silvia Sorina Munteanu

Silvia Sorina Munteanu este prim solistă a Operei Naţionale Bucureşti, născută la Cuvin, județul Arad. Posesoare a unei voci versatile, de tip Falcon (o voce rară situată între sopran și mezzo) s-a afirmat ca soprană dramatică pe plan internațional și ca soprană și mezzo pe plan naţional.

A început muzica studiind vioara de la vîrsta de 6 ani. A studiat canto şi pian la Liceul de muzică „Sabin Drăgoi” din Arad. Este absolventă a Facultății de Muzică din Timişoara, secția Canto, având și un Masterat în Stilistică interpretativă obținut la Academia de Muzică din Cluj-Napoca. Este doctor în muzică al Academiei de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj – Napoca.

Și-a început cariera ca solistă a Operei Române din Cluj-Napoca (mezzosoprană),  susținând roluri de mare dificultate ca Santuzza din Cavalleria rusticana de P. Mascagni, Carmen, din Carmen de G. Bizet, Rosina din Bărbierul din Sevilla de G. Rossini sau Dorabella din Cosi fan tutte de W. A. Mozart, chiar de la început.

Revine în Timișoara ca  prim solistă a Operei, de data aceasta  abordând repertoriul de sopran dramatic cu care se afirmă ulterior și ca prim solistă a Operei Naţionale Bucureşti. Colaborează cu o serie de Opere din ţară şi străinatate, din Frankfurt am Main, Genova, Padova, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Essen, Coburg, Budapesta, Skopje, Sofia, Bratislava, Praga, dar şi cu filarmonicile din Bucureşti, Arad, Timişoara, Oradea, Baia Mare, Ploieşti, Sibiu.

A susţinut concerte, spectacole de operă, recitaluri de lied, concerte de gală, festivaluri în SUA, Thailanda, Belgia, Bulgaria, Germania, Olanda, Franţa, Italia, Elveţia, fosta Iugoslavie, Macedonia, Portugalia şi Spania.

Repertoriul ei de sopran dramatic cuprinde roluri din operele Don Giovanni  (Donna Anna, Donna Elvira), Nabucco (Abigaille), Aida (Aida, Amneris), Macbeth (Lady Macbeth), Don Carlo (Eboli), Trubadurul (Leonora), Bal mascat (Amelia), Turandot (Turandot), Tosca (Tosca), Gioconda (Gioconda), Lucrezia Borgia (Lucrezia Borgia), Norma (Norma).

Din repertoriul vocal-simfonic amintim lucrări de J. S. Bach, W. A. Mozart, Gh. Dima, G. B. Pergolesi, G. Rossini, J. Haydn, Fr. Liszt, L. van Beethoven, G. Verdi şi G. F. Händel, Vaughan-Williams, iar repertoriul său de cameră include peste 200 de piese.

Este medaliată cu „Medalia G. Dima” şi a fost premiată cu Diploma VIP ca „Cea mai bună solistă de operă pe anul 2010”.

Antonela Barnat

Din noiembrie 2005, Antonela Barnat a colaborat permanent cu Opera Naţională din Bucureşti, până în iulie 2013, când a devenit liber profesionist.

Începând cu primul moment în care a păşit pe scenă s-a menţinut într-o continuă dezvoltare profesională. A reuşit să-și păstreze apetenţa atât pentru muzica vocal-simfonică, cât şi pentru cea contemporană evoluând, în acelaşi timp, pe scara dificultăţii rolurilor de operă. În acestă ultimă direcţie menţionăm rolurile: Donna Elvira (Don Giovanni, W. A. Mozart), Venus (versiunea pariziană a operei Tannhäuser de R. Wagner) – București, 2013; Frugola (Il Tabarro, G. Puccini) și Mitrena (Motezuma, A. Vivaldi) – Germania, Immling, 2014; Nicklaus și Muse (Hoffmann’s Erzählungen, J. Offenbach), Amastre (Xerxe, Händel) – Germania 2015.

În octombrie 2010 a efectuat un scurt turneu (Elveţia, Germania, Franţa) promovând opera Orestia II – Choeforele a lui Aurel Stroe și a participat la Festivalul Zilele Muzicale ale lui  Martie din Ruse, Bulgaria (Simfonia a IXa de L. van Beethoven); în 2012, 2014 şi 2014 a fost invitată a Festivalului de Opera Gut Immling, Germania; a debutat în rolul Merope (opera Oedipe) în cadrul Festivalului George Enescu – ediţia 2011 – iar în ediţia anului 2013 a debutat în rolul Siegrune din opera Walküre de R. Wagner.

Antonela Barnat a colaborat cu dirijorii Horia Andreescu, Ludovic Bács, Marek Janowski, Cristian Mandeal, Mark Mast, Adrian Morar, Clark Rundell, Julien Salemkour, Alexandru Samoilă, Tiberiu Soare, Jin Wang şi regizorii: Stefan Janski, Waltraud Lehner, Alexandre Hausvater, Ion Caramitru, Hero Lupescu, Anda Tăbăcaru.

A înregistrat şi a susţinut recitaluri de muzică românească contemporană – Una volta alla corte del Principe de Felicia Donceanu (2013), făcând parte din Arhiva de Aur a Discotecii Radio, a câştigat premiul II în Concursul internaţional de Canto „Maeştrii artei lirice – Magda Ianculescu” (2009), Bucureşti; premiul III la Malmö Singing Competition (2007), Suedia; premiul I  la Rodos, Grecia – International Contest for Lyrical Soloists (2003).

Ciprian Țuțu

Născut la Braşov în 26 octombrie 1979, dirijorul Ciprian Ţuţu a absolvit cursurile Facultăţii de Muzică din orașul natal (specializarea Pedagogie Muzicală – dirijat cor academic şi masterat în Stilistică dirijorală), beneficiind de îndrumarea maeştrilor Nicolae D. Bica (Dirijat coral), Ludovic Bács (Dirijat vocal-simfonic) și Dan Buciu (Tehnici moderne de analiză muzicală). Între anii 2006-2010 a participat la cursuri susţinute de dirijorii Victor Dumănescu (Academia de Muzică din Cluj-Napoca), Octav Calleya (Conservatorul Superior de Muzică din Malaga, Spania) şi Mihai Diaconescu (Universitatea de Muzică din Bucureşti).

 În anul 2013 a susţinut teza de doctorat în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, obţinând titlul de Doctor în Muzică. În anul 2015 absolvă cursurile postdoctorale din cadrul Universității Transilvania din Brașov, având ca temă de cercetare Vocea umană și implicațiile ei în interpretarea corală contemporană.

Ciprian Ţuţu a desfăşurat activităţi didactice în cadrul mai multor instituţii de învăţământ brașovene. Din anul 2004 este cadru didactic titular la Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii Transilvania din Brașov. În prezent ocupă funcția de lector universitar, activând ca dirijor al clasei de operă (2004-prezent), dirijor al corului specializării Pedagogie Muzicală (2005-prezent), dirijor al orchestrei Facultăţii de Muzică (2009-prezent).

Din anul 2000, Ciprian Ţuţu este dirijor al Corului Gheorghe Dima din Braşov, ansamblu ale cărui origini le găsim în Reuniunea Română de Gimnastică şi Cântări, înfiinţată odinioară de însuşi compozitorul Gheorghe Dima şi a cărei continuitate a fost asigurată prin activitatea dirijorilor Constantin Bobescu şi Nicolae D. Bica.

Activitatea dirijorală cuprinde manifestări artistice diverse, de la spectacole de operă, până la concerte á cappella, cu acompaniament, precum şi vocal-simfonice, în compania unor importante orchestre din ţară (Braşov, Oradea, Cluj-Napoca, Bucureşti) şi străinătate. Ca dirijor al corului mixt Gheorghe Dima a concertat în anul 2005 alături de orchestra Filarmonicii ”Dmitri Șostakovici” din Sankt-Petersburg (în program oratoriul Matthäus Passion de Johann Sebastian Bach), iar în anul 2007 a prezentat, alături de Filarmonica din Roma, o lucrare contemporană – oratoriul San Camillo de Lellis de Collafranceschi. A pregătit şi condus peste 10 proiecte de operă cu studenţii specializării Interpretare Muzicală – Canto din cadrul Facultăţii de Muzică Braşov, între care amintim Bastien und Bastiennne în anul aniversar Mozart (2006), Il trittico în anul aniversar Puccini (2008) – spectacol transmis de TVR Cultural, The little sweep de Britten (2011), ş.a.

Reunind studenții celor trei specializări ale Facultății de Muzică din Braşov (Canto, Pedagogie şi Interpretare Muzicală), Ciprian Țuțu a coordonat și dirijat o serie de proiecte vocal simfonice, dintre care amintim: în 2006 Petite messe solennellede G. Rossini, în 2008 Matthäus Passion de J.S. Bach, în 2009 Nelsonmesse de J. Haydn (comemorarea a 200 de ani de la trecerea în neființă a compozitorului austriac), în 2010 Stabat Mater de G.B. Pergolesi, în 2011 Der 42 Psalmde F. Mendelssohn Bartholdy, în 2012 Requiem de W.A. Mozart, în 2013 Requiem de G. Verdi, în 2014 Stabat Mater de Rossini, în 2015 Misa în Sol major de F. Schubert (200 de ani de la compunere) și Gloria în re minor de A. Vivaldi (300 de ani de la compunere).

Din anul 2012 ocupă funcţia de maestru de cor la Opera Braşov, de-a lungul celor patru stagiuni pregătind sau dirijând ansamblul coral al instituţiei în peste 100 de spectacole, dintre care vom enumera doar premierele operelor Madama Butterfly de Puccini, Tosca de Puccini, Il Tabarro de Puccini, Flautul fermecat de Mozart, Il Trovatore de Verdi, opereteiȚara surâsului de Lehár şi a oratoriului Stabat Mater de Rossini. De asemenea, Ciprian Țuțu s-a aflat la pupitrul orchestrei Operei Brașov, conducând în perioada 2013-2015 un număr de 7 gale sau concerte de arii și coruri din opere.

În anul 2011 devine membru al cvintetului vocal Anatoly alături de care participă la concerte, recitaluri, festivaluri şi concursuri în ţară şi străinătate. Anul 2014 este marcat de obținerea a două importante distincții pentru palmaresul cvintetului Anatoly: premiul I și trofeul Concursului Coral A ruginit frunza din vii, Chișinău, Moldova, precum și premiul II la Concursul Coral Internațional de la Tolosa, Spania. Împreună cu ceilalți membri ai formației a realizat două compact discuri – Tainica grădină (2012) şi Poveste de Crăciun (2013), precum și un DVD intitulat Ninge iar (2015), pe care le semnează în calitate de interpret (bariton) şi aranjor.

 În anul 2015 obține o bursă din partea Universității Transilvania din Brașov și participă la Masterclass-ul Internațional de Dirijat și Cânt Coral de la Sarteano, Italia, unde are posibilitatea să studieze cu Simon Carrington (Yale University SUA și fondator al sextetului vocal The King’s Singers), Brian O’Connell (Boston University din SUA) și Bronislawa Falinska (Padua Music Conservatory, Italia).

În prezent Ciprian Țuțu este dirijor al Corului Academic Radio.