Omul de Neanderthal încerca să-şi calmeze durerea de dinți în urmă cu 130.000 de ani, relevă un studiu care întăreşte ideea că acest văr dispărut al oamenilor era de fapt destul de sofisticat. Neanderthalienii se tratau şi cu o formă de „aspirină” în urmă cu 48.000 de ani, mestecând scoarţă de plop. Aceasta eliberează o substanță antiinflamatoare și analgezică, susţinea un precedent studiu publicat la începutul lunii martie în revista britanică „Nature”. În noua lucrare, publicată pe 28 iunie în”The Bulletin of the International Association for Paleodontology”, cercetătorii au analizat patru dinți provenind din partea stângă a maxilarului unui om de Neanderthal, dinţi care au fost descoperiţi în Krapina, Croația. Ei prezentau mai multe caneluri și alte semne de intervenţie umană.
„Luate împreună, toate aceste semne corespund unei probleme dentare de care a suferit acest om de Neanderthal, care a încercat să se îngrijească cu un fel de scobitoare”, a declarat David Frayer, profesor emerit de antropologie la Universitatea din Kansas și autorul principal al acestei lucrări la care au participat şi Joseph Gatti, un dentist, și Davorka Radovcic, curator al Muzeului de Istorie naturală din Croația.
„Este un ansamblu interesant de acțiuni care, luate împreună, corespund cu ceea ce ar fi făcut în aceeași situație un om modern”, spune el, adăugând: „toți cei care s-au confruntat cu o durere de dinţi ştiu cât poate fi de dureros să ai un dinte afectat”. Oamenii de ştiinţă au analizat cei patru dinţi la microscop. Ei nu au putut găsi osul maxilarului pentru a determina dacă acest Neanderthal suferea de o infecție a gingiilor. Dar canelurile de pe dinți indică faptul că aceştia ar fi fost, probabil, extrem de iritaţi. Cercetătorii au constatat că premolarul și o măsea de minte fuseseră împinşi în afară din poziția lor normală. Ei au descoperit, de asemenea, șase caneluri pe cei doi dinți, precum şi pe cei doi molari. „Semnele de pe smalțul dinților indică faptul că acest Neanderthalian a folosit un obiect pentru a încerca să ajungă la premolarul afectat”, crede profesorul Frayer. Natura semnelor de pe premolar și de pe măseaua de minte sugerează că acest individ a încercat să-şi extragă dintele dureros. Oamenii de știință nu au fost în măsură să identifice instrumentul folosit, dar acesta a fost, probabil, o bucată dintr-un os sau dintr-o rădăcină.
Dinți, obiecte şi alte fosile de Neanderthal au fost găsite în regiunea Krapina între 1899 și 1905.
Descoperirea unui fragment de os de pasăre gravat în Ucraina, vechi de circa 40.000 de ani, sugerează faptul că neanderthalienii aveau un simț estetic destul de dezvoltat, potrivit unui alt studiu publicat în aprilie și condus de Francesco d’Errico, paleontolog la Universitatea din Bordeaux./rcostea/ddaniela