Premiul Nobel pentru Fizică, obţinut de trei cercetători americani, pentru detectarea undelor gravitaţionale

Premiul Nobel pentru Fizică a fost obţinut de trei cercetători americani, pentru detectarea, în urmă cu doi ani, a undelor gravitaţionale – variaţii minuscule în spaţiu şi timp, provocate de coliziunea găurilor negre. Academia Regală de Ştiinţe din Suedia afirmă că descoperirea realizată de Rainer Weiss, Kip Thorne şi Barry Barish a deschis lumi necunoscute până acum. Domnul Barish a declarat că mulţumită tehnologiei au reuşit cercetătorii să efectueze descoperiri extraordinare: „Ca om de ştiinţă, am fost foarte norocos să îmi pot petrece viaţa satisfăcându-mi curiozitatea prin acte de ştiinţă şi s-a întâmplat să trăiesc într-o perioadă în care tehnologia s-a dezvoltat foarte rapid. Aşa că ceea ce se întâmplă în ştiinţă, ceea ce facem noi influenţează tehnologia, astfel încât să existe un câştig comercial de pe urma lucrurilor pe care noi le dezvoltăm. Însă cealaltă latură funcţionează, de asemenea, şi anume faptul că dezvoltarea tehnologiei moderne este ceea ce ne permite nouă să abordăm probleme pe care nu l-eam fi putut trata în urmă cu zeci de ani”. Undele gravitaţionale au fost anticipate de Albert Einstein şi reprezintă o consecinţă fundamentală a teoriei sale generale a relativităţii./mbrotacel/aionescu

BBC SERVICIUL MONDIAL – 3 octombrie