8 pași simpli pentru succesul garantat al unui restaurant

De multe ori ne întrebăm de ce dă faliment un restaurant în care se găteşte bine, iar stabilimente care oferă o mâncare de calitate mediocră înfloresc şi sunt profitabile. Calitatea mâncării însă nu reprezintă singurul motiv pentru care clienţii aleg să meargă la un restaurant sau altul. Frecventarea restaurantelor – dincolo de potolirea foamei – este şi un act social (câteodată cultural), deci motivele după care clienţii se ghidează sunt diverse. În ceea ce urmează vom încerca să enumerăm acei factori de care depinde succesul unui restaurant.

rosenstein

  1. Amplasarea restaurantului

Restaurantele situate în zone comerciale, aglomerate, în centrele oraşelor au şanse mai mari să devină populare decât cele izolate în cartiere îndepărtate. Primele atrag şi o clientelă, care nu a dorit să meargă în mod special la acel restaurant, dar fiind în vecinătatea magazinelor, „le este la îndemână” să le calce pragul. Este situaţia restaurantelor din mall-uri (food court-uri) sau în zonele pietonale ale oraşelor unde sunt mai multe restaurante alăturate. Desigur există şi contraexemple cum ar fi Restaurantul Rosenstein din Budapesta, cel care este situat într-o zonă rău famată a Budapestei şi totuşi este foarte căutat. Să nu uităm însă că acest restaurant a primit de mai multe ori distincţia de Cel mai bun restaurant din Ungaria de la Asociaţia Hotelierilor din Ungaria. Un restaurant atât de bun va fi căutat de clienţi, oriunde ar fi amplasat.

  1. Posibilitatea de parcare

Un aspect aparent nesemnificativ şi care nu are o legătură directă cu restaurantul, dar totuşi este important. Trăim într-o epocă a mobilităţii, în oraşele mari lumea nu îşi poate permite să lase acasă maşina, numai pentru că vrea să meargă la restaurant. În plus, în localuri fără parcare este mult mai greu să organizezi evenimente cu mai mulţi invitaţi.

rosenstein (1)

  1. Ambianţa

Una dintre cele mai importante decizii pe care trebuie să o ia patronul sau managerul unui restaurant este să-şi aleagă publicul ţintă (clienţi sofisticaţi, cu gusturi rafinate, care sunt dispuşi să plătească un preţ mai mare pentru specialităţi rare, ori publicul larg care caută mâncăruri săţioase, tradiţionale şi ieftine, un public tânăr, boem, sau pensionari care vin pentru un meniu etc.). În funcţie de această decizie trebuie amenajat interiorul restaurantului. Este important ca ambianţa să fie una prietenoasă, intimă, caldă. Orice decizie se va lua de către cel în măsură să stabilească caracterul restaurantului și publicul căruia i se adresează, aceea va trebui respectată de designer până la cele mai mici detalii.

  1. Muzica

Restaurantul nu este o sală de concert. De aceea muzica trebuie să sune doar în surdină, ca să nu deranjeze discuţiile mesenilor. Dacă muzica este prost aleasă, nu se asortează cu caracterul localului, acesta va alunga clienţii (să ne imaginăm ce s-ar întâmpla dacă un restaurant de tip fine dining ar avea ca și muzică de fundal manele).

chelneri

  1. Chelnerii

Cel mai bun restaurant din lume poate fi dărâmat în câteva luni prin angajarea unor chelneri nepricepuţi. Meseria de chelner, deși subestimată, este una foarte grea şi nu oricine are vocaţie pentru aşa ceva. Aşadar, pentru succesul restaurantului, merită investit în personal calificat. Un chelner bun este deopotrivă psiholog, actor, confident într-o singură persoană. Nu degeaba sunt evocaţi chelneri celebri în literatură. Un ospătar bun este prietenos, dar niciodată indiscret, îi ajută pe clienţi, dar nu încearcă să-şi impună voinţa, ştie că nu el este actorul principal, însă totdeauna vine când este nevoie de el.

restaurant_bar_rosenstein_vendgl_3_352003046

  1. Meniul

Cunoscătorii ştiu că un meniu foarte bogat (cu 50-60 de feluri) înseamnă că preparatele au fost făcute de mult şi în momentul comenzii sunt scoase din congelator şi încălzite în cuptorul cu microunde, în consecinţă nu pot fi atât de gustoase decât cele proaspăt gătite. De aceea, în meniu trebuie să se regăsească doar atâtea feluri de mâncare câte pot fi pregătite imediat de bucătari. Este sufcient ca meniul să conţină doar 6-8 feluri principale, însă acelea trebuie schimbate parţial o dată la două-trei luni. În meniu trebuie păstrate acele preparate care se bucură de succes, care sunt căutate şi devin astfel un fel de embleme ale restaurantului. În rest trebuie schimbate, ca publicul fidel restaurantului să nu se plictisească.

rosenstein-7-large

  1. Bucătarul

Oricât de importanți ar fi ceilalţi factori, până la urmă totuşi bucătarul joacă un rol decisiv în ceea ce priveşte succesul sau insuccesul restaurantului. Un bucătar bun pe lângă cunoştinţele profesionale impecabile, este şi o persoană creativă şi inventivă, care caută să experimenteze mereu gusturi noi.

  1. Publicitatea

Un proverb maghiar spune că vinul bun nu are nevoie de reclamă. În epoca comunicării însă, se pare că adevărul este exact contrariul: pentru a avea succes, până şi cel mai bun restaurant are nevoie de promovare, şi încă una de calitate.

Ervin Székely, RADOR