Regulamentul General privind Protecţia Datelor Personale la nivelul Uniunii Europene intră în vigoare astăzi. Tuturor companiilor care desfăşoară activităţi în Uniune li se va aplica de acum acelaşi set de norme privind protecţia datelor, oriunde şi-ar avea sediul, şi, pentru că aceste norme sunt mai stricte, oamenii se vor putea bucura de mai mult control asupra propriilor date cu caracter personal, în timp ce companiile vor putea beneficia de condiţii de concurenţă echitabile.
Reporter: Costi Dumăscu – Regulamentul instituie un control sporit asupra datelor în cazul persoanelor fizice şi vine cu cerinţe noi în materie de transparenţă şi consolidarea drepturilor la informare, la acces şi la ştergerea datelor, adică aşa-numitul drept de a fi uitat. „Sunt datele dumneavoastră, preluaţi controlul”, acesta este principiul de la care se pleacă, un ghid chiar astfel intitulat, publicat pe site-ul Comisie, notează că, de exemplu, când cumpăraţi ceva online, vânzătorul trebuie să colectez enumai datele necesare în vederea îndeplinirii contractului şi să le şteargă atunci când nu mai are nevoie de ele. De asemenea, îi puteţi cere companiei să vă dea datele personale pe care le deţine în legătură cu dumneavoastră, inclusiv numele şi datele de contact, datele cardului de credit, precum şi datele calendaristice ale achiziţiilor şi tipurile de achiziţii. Un alt exemplu, motoarele de căutare sunt obligate să şteargă unele link-uri apărute ca rezultat al căutării după numele unei persoane, atunci când nu este vorba de o persoană publică. Anul acesta şi anul viitor, Comisia va cofinanţa cu un buget total de până la două milioane de euro, acţiuni de sensibilizare înreprinse de autorităţile pentru protecţia datelor din fiecare ţară. În mai 2019, Comisia va realiza un bilanţ al punerii în aplicare a regulamentului şi va prezenta un raport privind punerea în aplicare mai departe a noilor norme în 2020./mnecula/atataru

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI, 25 mai  (Realizator: Ani Sandu)

25 mai – intră în vigoare în UE o nouă legislaţie privind protecţia datelor personale în mediul online

Astăzi intră în vigoare în Uniunea Europeană cea mai mare revizuire a legislaţiei privind datele personale din ultimii douăzeci de ani. Regulamentul general pentru protejarea datelor, General Data Protection Regulation – GDPR -, impune reglementări mai aspre în privinţa modalităţii prin care companiile gestionează informaţiile personale ale clienţilor lor. Milioane de căsuţe poştale electronice din Europa au fost umplute în ultimele săptămâni cu mesaje trimise de companii nerăbdătoare să obţină acorduri explicite privind expedierea de materiale de publicitate, dar şi în privinţa colectării datelor personale de la clienţii lor. UE propune amenzi pentru folosirea necorespunzătoare şi gestionarea neadecvată a informaţiilor private pe viitor. Noile reguli privesc nu doar colectarea şi stocarea datelor, dar şi vânzarea acestora şi exploatarea lor în scopuri publicitare. Unele companii din SUA au decis să sisteze temporar schimbul de aceste informaţii în UE pentru a nu intra sub incidenţa acestei noi legislaţii, relatează corespondentul BBC. /cstoica/avladucu

BBC SERVICIUL MONDIAL – 25 mai