Anchetă la Baza Aeriană 95 din județul Bacău, după ce un avion militar de instrucţie s-a prăbuşit în Lacul Galbeni

Este anchetă în plină desfășurare la Baza Aeriană 95 din județul Bacău. Un avion militar de instrucţie, tip IAR 99 Şoim, s-a prăbuşit în apropierea localităţii Nicolae Bălcescu, în timpul unul zbor de verificare tehnică. Cei doi piloți au reușit să se catapulteze și au fost recuperați dintr-un lac de acumulare. În această seară au ajuns la Spitalul Militar din București. Accidentul a avut loc la o săptămână după ce un MiG-21 Lancer s-a prăbușit în timpul unui miting aviatic la Baza Borcea. Pilotul a murit atunci.
Reporter: Aeronava de instrucție tip IAR 99 Șoim, cu dublă comandă, decolase de la Baza 95 Bacău la ora 13:20 pentru o verificare tehnică a aparatului. La bord se aflau comandorul Marcel Breșug, șeful de Stat Major al unității și căpitan-comandorul Iulian Pena, instructor șef de zbor. La aproximativ 10 minute după ce s-au desprins de sol, piloții s-au catapultat din aeronava-școală. Avionul a fost văzut prăbușindu-se la cinci kilometri distanță de Bacău, în zona localității Nicolae Bălcescu, într-un lac de acumulare. Tot acolo, echipele de salvare ale bazei aeriene i-au găsit și pe cei doi piloți.
col. Oliver Anghel, purtător de cuvânt MApN: Cei doi piloți au fost recuperați, starea este stabilă. Piloții au reușit să îndepărteze aeronova, deci, nefiind în zonă locuită, și s-au catapultat în zona localității Nicolae Bălcescu, în zona lacului Gălbeni.
Reporter: Mai multe echipaje de pompieri, dar și ambulanțe au fost trimise de urgență la fața locului, zona a fost rapid încercuită. Celor doi piloți li s-au acordat primele îngrijiri medicale la fața locului. Câteva momente mai târziu, unul dintre ei a fost transportat cu un elicopter SMURD la Spitalul Militar din Capitală. Al doilea a ajuns la același spital cu avion Spartan din cadrul Forțelor Aeriene Române.
col. Oliver Anghel, purtător de cuvânt MApN: Unul dintre piloți are vârsta de 41 de ani, al doilea 40 de ani. Primul pilot are o experiență de peste 1.000 de ore de zbor pe aeronova IAR 99 Șoim, cel de-al doiea pilot are o experiență de aproximativ de 450 de ore pe acest tip de aeronovă.
Reporter: Statul Major al Forțelor Aeriene și un procuror militar investighează circumstanțele producerii accidentului. Ministrul Apărării, Mihai Fifor, s-a deplasat și el la locul prăbușirii aeronovei.
Mihai Fifor: Nu avem cum să știm despre cauze. În momentul de față a început investigația Parchetului, noi suntem încă la Bacău. În momentul de faţă, repet, se desfășoară acțiuni specifice în astfel de situații. Avem și o comisie numită.
Reporter: După tragedia aviatică din 7 iulie de la Baza Aeriană Borcea, totae avioanele de vânătoare MiG-21 Lancer sunt ținute la sol până la finalizarea anchetei. Acum au fost sistate și zborurile cu IAR 99 Șoim.
Mihai Fifor: După catastrofa de acum 10 zile, iată avem un nou accident. Nimeni nu își dorește astfel de lucruri. Rămâne să vedem care au fost cauzele celor două accidente.
Reporter: IAR 99 Șoim este un avion militar românesc produs de Avioane Craiova. Aeronava este de antrenament, capabilă să asigure misiuni de atac la sol și misiuni de recunoaștere. Forțele Aeriene Române au 21 de aeronave tip IAR 99, care ar urma să intre într-un proces de modernizare pentru antrenarea piloților de F-16. Ultimul incident aviatic în care a fost implicat un astfel de aparat a avut loc în urmă cu patru ani, avionul a aterizat forțat pe Aerodromul militar Boboc din Buzău în cursul unui zbor de antrenament. Cei doi piloți au scăpaț și atunci cu viață./eradu/atataru

B1 TV – 16 iulie