700 de poduri din cele peste 4200 de pe reţeaua de autostrăzi şi drumuri au nevoie de reparaţii

Aproximativ 700 de poduri din cele peste 4200 de pe reţeaua de autostrăzi şi drumuri naţionale sunt mai vechi de 40 de ani şi au nevoie de reparaţii. Premierul Viorica Dăncilă a cerut recent ca Ministerul Transporturilor să facă o analiză exactă a situaţiei, după tragedia de la Genova din Italia, unde zeci de oameni au murit după prăbuşirea unui pod. Reporterul nostru Alexandru Lancuzov ne oferă mai multe informaţii.
Reporter: 37 de poduri din administrarea Companiei de Drumuri sunt încadrate în clasa tehnică cinci, adică mai vechi de 60 de ani şi au nevoie de reparaţii în regim de urgenţă, dar nu sunt în pericol iminent de prăbuşire. Durata de viaţă a unui pod este de aproximativ 100 de ani, în timp ce normativele tehnice prevăd câte o revizie la fiecare şase luni,, o lucrare de întreţinere curentă la 10-15 ani şi reparaţii capitale la o perioadă cuprinsă între 35 şi 50 de ani, în funcţie de valorile tehnice. Totuşi, după tragedia din Italia, când un pod de autostradă s-a prăbuşit, premierul Viorica Dăncilă a anunţat că se impun verificări suplimentare la poduri cu rol preventiv.
Viorica Dăncilă: Am cerut ministrului transporturilor o evaluare completă, această analiză ne va oferi o imagine exactă a situaţiei, astfel încât să putem să intervenim la timp pentru investiţii sau pentru reparaţii.
Reporter: Dar reparaţiile la poduri sunt lucrări mai complicate, încă nu pot fi realizate în regie proprie şi sunt destul de costisitoare, iar fondurile pentru 2018 sunt insuficiente, recunoaşte Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei de Drumuri.
Alin Şerbănescu: Cele 37 de poduri aflate în cartea rehnică cinci, la care trebuie intervenit, pentru că nu înseamnă că se prăbuşesc, sau se pot prăbuşi astăzi sau peste doi ani dacă nu se va interveni la ele, ele se vor degrada. Anul acesta noi avem la dispoziţie 50 de milioane de lei pentru întreţinerea podurilor.
Reporter: Deci e insuficient.
Alin Şerbănescu: Este insuficient, pentru că dacă ne referim doar la podul de la Mărăcineni reperaţiaa costat 5 milioane de lei. 50 de milioane de lei ne-ar ajunge doar pentru 10 poduri şi noi avem 37 de poduri în clasa tehnică cinci.
Reporter: Cât priveşte reţeaua feroviară, datele CFR Infrastuctură arată că sunt 4739 de poduri, din care 66% au nevoie de reparaţii./menescu

 

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (26 august)