MAGYAR IDŐK: Probleme în Transilvania privind predarea limbii române

Conform unei hotărâri a guvernului român, limba română ar trebui predată încă din clasele elementare de profesori specialişti în domeniu.

O problemă tot mai mare în Transilvania o constituie faptul că în ultima vreme tinerii care au absolvit şcolile cu limbă de predare maghiară abia dacă vorbesc limba română. Nici maghiarii nu sunt mulţumiţi de această situaţie şi, pe de altă parte, au luat amploare şi vocile naţionaliste din partea română.

În opinia specialiştilor, guvernul de la Bucureşti a găsit o soluţie ingrijorătoare pentru rezolvarea acestei situaţii.

Cabinetul condus de Viorica Dăncilă a decis ca în clasele elementare cu predare în limba minorităţilor limba română să fie predată, în locul învăţătorilor, de către profesori de specialitate.

După ce legea educaţiei în vigoare prevede ca pedagogii care predau în şcolile minoritare trebuie să cunoască limba maternă a elevilor, excepţie constituind cei de limbă română, se pot ivi situaţii în care bazele limbii române urmează să fie predate elevilor maghiari de către profesori care să nu cunoască deloc limba maghiară.

Modificarea în această formă este respinsă de UDMR, deoarece nu există niciun studiu de specialitate care să o susţină. Potrivit unei declaraţii a deputatului UDMR Ödön Szabó acordată cotidianului clujean de limbă maghiară “Krónika”, această hotărâre este îngrijorătoare şi din cauza faptului că nu se cunosc competenţele acelor pedagogi care şi-ar asuma sarcina de a-i învăţa limba română  pe elevii minoritari.

În opinia politicianului ar fi fost posibilă punerea în practică cu caracter experimental a unei  încercări în acest sens, dar în prealabil ar fi fost nevoie oricum de pregătirea profesorilor români în sensul de a-şi însuşi metodica folosită la nivelul primar. Nu este acelaşi lucru dacă în clasa pregătitoare trebuie predate scrierea, caracterele de bază, sau dacă în clasa a cincea trebuie predate literatura şi comunicarea. Profesorilor de limba engleză li se oferă încă de la început o pregătire şi în acest sens, însă nu şi celor de la secţia română”. Deputatul consideră că reprezintă o problemă şi faptul că prevederile din capitolul pentru minorităţi din legea educaţiei, potrivit cărora pedagogii trebuie să cunoască limba minorităţii, nu se referă şi la profesorii de limbă română, iar pe de altă parte nu se poate cere din partea unui copil să comunice exclusiv în limba română.

Inspectorul şef al educaţiei din judeţul Covasna unde există o  populaţie majoritară maghiară, Imre Kiss, a declarat la rândul său aceluiaşi cotidian că în acest judeţ din Ţinutul Secuiesc ar fi nevoie de cel puţin 100 de profesori de specialitate pentru predarea orelor de limbă română în clasele elementare. În opinia sa ar trebui verificat mai degrabă în ce măsură este eficientă programa specială pentru învăţământul în limbile minorităţilor, respectiv dacă atinge scopul dorit.

Potrivit unui studiu anterior efectuat în judeţul Harghita, datorită predării greşite a limbii române elevii maghiari sunt incapabili să-şi însuşească la nivelul necesar limba română. Conform studiului elevii  care au crescut într-un mediu al vorbirii limbii materne nu agreează limba română. Ei pot exersa limba română doar în cadrul orelor de şcoală, iar raportat la această situaţie aşteptările din şcoală şi la examene sunt exagerate.

Autorii studiului au obiectat că metodica de predare nu face ca materia să fie interesantă, iar copiii nu rămân cu impresii remarcabile în cursul învăţării limbii române. Potrivit studiului, copiii maghiari din Ţinutul Secuiesc învaţă cu mai multă plăcere limba engleză, deoarece o consideră mai interesantă, iar în cursul însuşirii limbii engleze au parte şi de experienţe pozitive.

Elevii pot face faţă în mare parte cerinţelor privind limba română scrisă, însă datorită predării greşite a limbii române fie nu ştiu, fie nu îndrăznesc să vorbească româneşte. În opinia profesorilor de limbă română din Ţinutul Secuiesc care au răspuns la chestionarul studiului, însuşirea limbii română este obstrucţionată în principal de faptul că nu au prilejul să practice limba în viaţa de toate zilele şi materia este prea multă.

În privinţa soluţionării, marea majoritate au opinat că ar trebui căutate continuu metode eficiente în predarea limbilor, respectiv este nevoie de a insista asupra unei motivări mai mari a elevilor în această privinţă.

MAGYAR IDŐK (Ungaria), 2 septembrie 2018 (Autor: István Pataky)

Traducerea: Imola Stănescu

https://magyaridok.hu/kulfold/nyelvoktatasi-gondok-erdelyben-3437375//