Radio România, în topul mondial al producătorilor de teatru radiofonic

Teatrul Naţional Radiofonic participă la competiţia internaţională Prix Italia 2018 cu două producţii selectate în secţiunea Radio Drama: Spovedania după Dostoievski şi Vele, scenariu original de Ilinca Stihi, ambele în regia artistică a Ilincăi Stihi. 

The Memory of the Future/Amintirea viitorului e motto-ul ediţiei aniversare a prestigiosului festival Prix Italia, concurs internaţional de producţii de radio, televiziune şi internet, ajuns anul acesta la a 70-a ediţie. Festivalul se desfăşoară la Capri în perioada 25-29 septembrie şi cuprinde trei secţiuni – radio, televiziune şi internet, cu subsecţiuni dedicate muzicii, ficţiunii, documentarului, artelor performative, ştirilor şi divertismentului. În secţiunea Radio Drama au fost selectate 29 de producţii de teatru radiofonic din 19 ţări, printre care cele două producţii româneşti ale Teatrului Naţional Radiofonic, Spovedania şiVele, ambele semnate de Ilinca Stihi. 

Reprezentative pentru stilistica regizorală a Ilincăi Stihi, cele două producţii, Spovedania şi Vele, oferă o imagine panoramică a originalităţii creative a regizoarei care translează în prezent temele literaturii clasice – de la confruntarea cu conştiinţa individuală la asumarea responsabilităţii în istorie, iar în scenariul original dezvoltă o distopie a umanităţii în derivă. Ambele producţii propun o interpretare artistică a modului în care istoria modelează viitorul şi răspund motto-ului festivalului, Memory of the Future. Spovedania ridică problema vinii în istorie, a confruntării cu conştiinţa vinovăţiei pentru crimele comise de regimurile totalitare şi de refuzul asumării lor. Din punct de vedere tehnic Vele marchează o premieră ca prima producţie 3D Immersive ambisonic sound experience la Teatrul Naţional Radiofonic, o soluţie de a scufunda ascultătorul în dimensiunea sonoră a lumii subacvatice în care e claustrată umanitatea viitorului.

Spovedania, scenariu radiofonic de Doina Papp după romanul Demonii de Feodor Mihailovici Dostoievski, porneşte de la ultimul capitol din romanulDemonii, intitulat La Tihon. Refuzat iniţial publicării, capitolul descrie vizita lui Stavroghin la călugărul Tihon pentru a se spovedi. Personajul caută mântuirea mărturisindu-se, dar retrăieşte obsesiv un act de pedofilie, încheiat tragic cu sinuciderea copilei pe care a ademenit-o. „Scriitura radiofonică adoptă tehnica colajului, în acord cu nevoile transpunerii în limbaj auditiv, lansând întrebări şi îndemnând, fără îndoială, la meditaţie, la confruntarea cu ideile dostoievskiene despre credinţă, moarte, esenţa (ambiguitatea) fiinţei umane. Acest nucleu dramatic răscolitor este încadrat de poezia lui Charles Bukowski, dedicată lui Dostoievski, adăugată de regizoare care face un racord spectaculos la contemporaneitate, aducând lumea spectacolului aproape de noi, publicul de secol XXI” spune Domnica Ţundrea, realizatoarea spectacolului. Coperţile sonore ale spectacolului radiofonic funcţionează ca un tunel al timpului prin care rememorăm cronologic revoluţiile din istoria Rusiei din vremea lui Dostoievski până în prezent, ce ne trimit la victimele regimurilor politice şi la chestiunea conştiinţei vinovăţiei în istorie.

Vele se înscrie în seria producţiilor de autor pe care Ilinca Stihi le croieşte în jurul unei idei/unei teze. Pretextul narativ se dezvoltă pe multiple paliere ce compun la final caleidoscopul sonor din care ascultătorul îşi creează propria poveste la tema sugerată. Celebra expediţie Kon-Tiki, pe care antropologul Thor Hyerdahal o întreprinde în 1947 cu o plută din Peru până în Polinezia, devine în scenariul original Vele pretextul unui excurs sonor într-un univers ficţional distopic, dintr-un viitor al omenirii în extincţie. Claustraţi într-un oraş subacvatic, visul e singurul spaţiu de libertate al oamenilor dominaţi de o societate a controlului absolut. Insula Paştelui, descoperită de Thor Hyerdahal, e convertită din simbol al degradării culturale prin contactul cu colonizatorii care au decimat populaţia indigenă în liman al libertăţii. În scenariul nostru insula e locul visat al salvării ultimului cuplu, replica perechii biblice, întemeietoarea omenirii. Dincolo de faptele concrete ale călătoriei în Insula Paştelui, scenariul are trei planuri temporale şi un caracter narativ fragmentar ce permite întâlnirea unor personaje simbolice din epoci şi contexte diferite, pe care le uneşte crezul în valorile perene ale umanităţii.

Spovedania, scenariu radiofonic de Doina Papp după romanul Demonii de Feodor Mihailovici Dostoievski. Regia artistică: Ilinca Stihi. În distribuţie: Zoltan Octavian Butuc, Marian Râlea, Ana Ioana Macaria, Isabela Neamţu, Magda Catone, Manuela Ciucur, Andrei Ciopec, Ana Maria Ţoghină. Muzica originală şi sound design: Tom Brânduş. Asistenţa tehnică înregistrări teren: Bogdan Dumitrescu şi Marius Ţoghină. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea. Producţie 2018.

Vele scenariu orginal şi regia artistică: Ilinca Stihi. În distribuţie: Zoltan Octavian Butuc, Andrei Hutuleac, Ana Ioana Macaria, Ilona Brezoianu, Ioana Calotă, Liviu Pintileasa, Emilian Oprea, Alina Petrică, Ana Maria Bărci, Andrei Ciopec, Robert Marshall, Daniela Marcu, Voicu Hotel, Xuebin Burican, Laurentiu Iftene, Iuliana Draghici. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Inginer de sunet şi regia muzicală: Vlad Ioachimescu, Redactor: Oana Cristea Grigorescu. Producţie 2018.

iHamlet de Elise Wilk, selectat la un prestigios festival internaţional de teatru radiofonic pentru tineret

Producţia Teatrului Naţional Radiofonic iHamlet de Elise Wilk, în regia lui Mihnea Chelaru, a fost selectată în concursul Prix Ex Aequo, un festival bienal de teatru radiofonic pentru copii şi tineret organizat de Radio Televiziunea din Slovacia. Ediţia a 12-a a festivalului va avea loc la Bratislava în perioada 13-16 noiembrie, iar festivalul, dincolo de misiunea stimulării creativităţii în producţiile de teatru radiofonic pentru copii şi tineret este şi un loc de dezbatere teoretică, tehnică şi de împărtăşire a experienţelor estetice ale producţiilor pentru audienţa tânără.

iHamlet este o variantă contemporană a capodoperei shakespeariene, translatată în prezentul tinerilor de azi, după cum o sugerează şi particula i din titlu. Regizorul Mihnea Chelaru revine cu iHamlet la dramaturgia Elisei Wilk, pe care a urmărit-o cu consecvenţă, găsindu-i în fiecare din producţiile de teatru radiofonic un echivalent sonor original, validat de premiile obţinute în concursurile internaţionale.

I Hamlet mai participă în această toamnă la Berlin la competiţia Prix Europa la categoria Radio Fiction. Distribuţia: Dan Clucinschi, Oana Predescu, Daniela Ioniţă, Oliver Toderiţă, Cosmin Şofron, Vlad Bîrzanu, Adrian Dima, copilul Pavel Hăloiu, Stelică Muscalu, Rusu Renata, Janina Tudor. Muzica originală: Codrin Lazăr, la violoncel: Eduard Târâş, regia de studio: Janina Dicu, redactor: Oana Cristea Grigorescu.

RADOR -13 septembrie