MApN, condus de Mihai Fifor, a amânat desemnarea câştigătorului licitaţiei de 1,6 miliarde de euro pentru construirea a patru corvete. Noul termen-limită este 15 noiembrie. Motivul oficial: comisia de evaluare a avut nevoie de clarificări. Într-o postare pe Facebook, fostul preşedinte al ţării, Traian Băsescu, cere eliminarea companiei olandeze Damen din cursa pentru contract.
Reporter: La licitaţia pentru construirea corvetelor participă francezii de la Naval Group, italienii de la Fincantieri şi olandezii de la Damen. Însă, potrivit Newsweek, compania olandeză pare să fie favorita politicienilor de la Bucureşti, dar şi a diplomaţilor români de la Ambasada României de la Haga. Interesant este că acum doi ani, contractul a fost atribuit direct, fără licitaţie, tocmai companiei olandeze printr-o hotărâre de guvern a Cabinetului Cioloş. Ulterior, actul normativ a fost anulat în mandatul de premier al lui Sorin Grindeanu, premierul PSD. Recent însă, grupul Damen a primit cadou de la premierul Dăncilă conducerea şantierului naval de la Mangalia, la care totuşi statul român este acţionar majoritar, un semnal că Damen a reintrat în graţiile autorităţilor de la Bucureşti. În acest context, fostul preşedinte Traian Băsescu lansează un scenariu şoc: contractul de 1,6 miliarde de euro ar fi de fapt preţul pentru intrarea României în spaţiul Schengen. Băsescu scrie pe Facebook despre ceea ce el numeşte filiera olandeză în care-l include pe premierul Olandei, Mark Rutte, pe vicepreşedintele Comisiei Europene, Frans Timmermans şi pe autorul raportului final al Comisiei de la Veneţia, olandezul Martin Kuijer. Traian Băsescu spune că fotografiile apărute în presă cu Mark Rutte şi proprietarul Damen sunt doar aşa, ca să nu greşim câştigătorul./csimion/sdm2

REALITATEA TV (27 octombrie)