Oslo intenţionează să reducă emisiile de gaze nocive cu 95% până în 2030. Un obiectiv ambiţios, iar titlul de „Capitală Verde a Europei” în 2019 ridică ştacheta fiindcă o asemenea distincţie obligă la mai mult. Multe containere maritime, o intersecţie uriaşă, trafic rutier, noxe. Astfel putea fi descris, până de curând, oraşul portuar Oslo. Între timp lucrurile s-au schimbat. Traficul rutier a fost deviat prin tunelul Oslofjord. Un tunel străbătut de multe maşini electrice sau hibrid. La suprafaţă este programată în 2019 inaugurarea unui muzeu de artă şi a unei biblioteci. Noile proiecte se remarcă prin standarde ecologice şi caracteristici culturale deosebite, explică Anita Lindahl Trosdahl, managerul proiectului Oslo, Capitala Verde a Europei. Dar şi restul oraşului se dezvoltă într-un ritm ameţitor – mai ales sectorul imobiliar în care conceptul de bază este sustenabilitatea. În nordul oraşului se află districtul în care, în anii 1800, au fost construite aproape toate fabricile din Oslo. Pe acoperişurile clădirilor între timp modernizate se găsesc până şi stupi de albine – ca pe noul hotel Scandic Vulkan. „Vara trecută am avut 500.000 de albine care au produs 271 de kilograme de miere”, spune Monica Egeberg, manager al hotelului. Deja renumitul lanţ hotelier consideră albinele drept simbol al protecţiei mediului. Asemenea proiecte ecologice au ajutat Oslo să câştige în competiţia cu alte 13 oraşe pentru titlul de Capitală Verde a Europei. Iniţiativa a luat naştere în 2008 şi îi aparţine Comisiei de la Bruxelles. Obiectivul este de a prezenta soluţii sustenabile din care şi alte oraşe europene s-ar putea inspira. /ssirbu/asalar

www.dw.com – 6 ianuarie