Cercetătorii au descoperit alte gene care sunt asociate cu insomnia

Cercetatorii au identificat alte gene care par a fi asociate cu insomnia. În consecință, anumite variante dintr-un total de 956 secțiuni ADN cresc susceptibilitatea la insomnie. Genele de risc descoperite acum se suprapun parțial cu gene care sunt asociate cu tulburări psihiatrice, cum ar fi depresia.
Somnul este vital pentru trupul și creierul nostru. Totuși, din ce în ce mai mulți oameni pot beneficia de această odihnă nocturnă, deaorece ei suferă de tulburări de somn și de insomnie. Conform cercetărilor recente, circa 800 de milioane de oameni din întreaga lume sunt afectați în mod cronic de astfel de probleme. Aceşti pacienți adorm greu, au un somn neliniştit sau intermitent şi adesea a doua zi se simt ameţiţi, obosiţi şi sunt iritabili. Studiile arată că, pe tremen lung, lipsa somnului creşte riscul de obezitate, de boli cardiovasculare şi chiar de depresie.
„Există dovezi care arată că insomnia se datorează într-o măsură semnificativă unei componente genetice”, a spus Philip Jansen, de la Universitatea Liberă din Amsterdam. În acest context, până în prezent, au fost identificate doar câteva gene specifice de risc. Pentru a schimba acest lucru, oamenii de ştiinţă au evaluat datele de la un total de 1,3 milioane de oameni. Cercetătorii au descoperit 956 de gene în care anumite variante par să crească riscul de insomnie. Analize ulterioare au arătat că unele dintre aceste segmente ADN joacă un rol crucial în funcționalitatea axonilor – acele procese ale celulelor nervoase care transmit impulsuri electrice în creier. De asemenea, o altă parte a genelor de risc identificate este activă numai în tipuri de celule cerebrale speciale, incluzând neuroni în hipotalamus și claustru (un strat subţire de substanţă cenuşie cu traiect ondulat).
„Studiul nostru arată că tulburarile de somn – cum ar fi atât de multe tulburari neuropsihiatrice – sunt influenţate de sute de gene diferite „, spune Danielle Posthuma, colega lui Philip Jansen. Gena unică este mai puțin interesantă. Ceea ce contează este efectul lor combinat, care afectează în cele din urma riscul de insomnie.
Interesant este faptul că mulțimea de segmente ADN identificate acum se suprapun rar cu genele pe care oamenii de știință le asociază cu alte proprietăți de somn, cum ar fi cronotipul. În schimb, se pare că există o mulțime de asemănări cu genele de risc pentru bolile cardiovasculare, dar și pentru afecțiunile psihiatrice, cum ar fi tulburările de anxietate și depresia.
„Acesta este un rezultat important, pentru că până acum am căutat întotdeauna cauzele insomniei în domeniul circuitelor cerebrale care reglează somnul „, afirmă coautorul Eus Van Someren, de la Institutul de Neuroștiințe din Olanda. Potrivit lui, oamenii de ştiinţă se vor concentra aeupra ariilor care controlează emoţiile şi stresul.
În viitor, cercetătorii doresc să investigheze genele de risc descoperite recent și rolul lor în anumite procese biologice din creier, sperând să înțeleagă mai bine tulburările de somn și posibilele opțiuni de tratament. „Această lucrare reprezintă un pas important în înţelegerea bazei genetice a insomniei şi acum putem începe să exploram mecanismele aferente”, concluzionează echipa de cercetători./aionescu