Dublă sărbătoare în marina militară română – 100 de ani de traditie la Flotila 56 Fregate şi Grupul 256 Elicoptere

Marinarii militari sărbătoresc  pe 15 mai un secol de tradiție la Flotila 56 Fregate și la Grupul 256 Elicoptere. Structurile continuă misiunile Diviziunii Contratorpiloarelor și a Escadrilei de Hidroplane, ambele înființate prin Înaltul Decret Regal nr. 2256 din 15 mai 1920.

Cu prilejul împlinirii a 100 de ani de traditie, șeful  Statului Major al Forțelor Navale, viceamiralul Alexandru Mîrșu, transmite întregului personal care își desfășoară activitatea profesională în Flotila 56 Fregate și Grupul 256 Elicoptere si personalului militar, în activitate, în rezervă sau în retragere, care a contribuit, de-a lungul timpului, la îndeplinirea obiectivelor acestor două structuri, multă sănătate, putere de muncă și tradiționala urare marinărească „Bun cart înainte!”                                                       

Flotila 56 Fregate – cea mai mare forță navală pusă în slujba Romaniei

Flotila 56 Fregate este structura Marinei Militare Române care deține cea mai mare forță navală pusă în slujba apărării litoralului românesc  și a intereselor naționale pe mările și oceanele lumii.  In componenta sa intra fregatele „Mărășești”, „Regele Ferdinand” și „Regina Maria”, Grupul 256 Elicoptere și Divizionul 130 Nave Sprijin Logistic.

Navele și aeronavele Flotilei  56 Fregate au desfășurat acțiuni militare în numeroase zone maritime fierbinți din Marea Neagră, Marea Mediterană, Marea Roșie, Oceanul  Atlantic și Oceanul  Indian. Marinarii militari de la bordul  acestora au bifat in istoria României  o serie lungă de realizări, multe dintre acestea fiind premiere.

In componenta Flotilei intra Fregatele „Mărășești” ,„Regele Ferdinand” si „Regina Maria”

Fregata „Mărășești” continuă tradițiile fostului distrugător „Mărășești”, care a intrat în dotarea  Marinei Regale Române la data de 1 iulie 1920 împreună cu distrugătorul „Mărăști”, iar fregatele „Regele Ferdinand” și „Regina Maria” continuă tradițiile fostelor distrugătoare care au purtat același nume și au intrat în serviciu la data de 7 septembrie 1930.

 În timpul celui de-Al  Doilea Război  Mondial, Escadrila de Distrugătoare era cunoscută sub denumirea de „Careul de Ași al Marinei Regale”. Cele patru distrugătoare au fost utilizate până în luna aprilie 1961, când au ieșit din serviciu. Actuala fregată „Mărășești” este cea mai mare navă de război construită  în România și a fost lansată la apă la data de 2 august 1985, iar fregatele „Regele Ferdinand” și „Regina Maria” au intrat în dotarea Forțelor  Navale Române în perioada 2004-2005.

Grupul 256 Elicoptere continua tradițiile Escadrilei de Hidroplane, înființată in 1920

Grupul  256 Elicoptere duce mai departe tradițiile Escadrilei de Hidroplane, care a fost înființată la data de 15 mai 1920 și a reprezentat primul nucleu operativ al hidroaviației românești, alcătuit din hidroavioane „Hansa Brandenburg W12” și „UTZI”.

 În perioada de pionierat a activității de hidroaviație, hidroavioanele erau utilizate pentru cercetarea structurii litoralului maritim și a direcției curenților marini. Cinci ani mai târziu, cu prilejul Zilei Marinei Române, în luna august  1925, a fost executat primul  zbor cu un hidroavion 100% românesc, care a fost proiectat de către inginerul Radu Stoika și a fost construit în atelierele Societății de Transport din Constanța.

 În perioada 1920-1960, Escadrila de Hidroplane a fost dezvoltată, consolidată și reorganizată de mai multe ori, purtând diferite denumiri. Apogeul  hidroaviației  românești a fost atins în perioada celui de-Al  Doilea Război Mondial, dar după anul 1944 misiunile hidroaviației s-au redus și această structură a fost diminuată treptat, până la desființare  în luna aprilie 1960. După patru decenii și jumătate, în anul 2005, a fost înființat Grupul de Elicoptere, alcătuit din trei aparate de zbor IAR 330 Puma Naval, fiind subordonat  Flotilei 56 Fregate.

Adelina Boboc