“colectiv” se lansează astăzi în SUA și Marea Britanie și începe astfel cursa oficială pentru Oscar

Filmul „colectiv”, în regia lui Alexander Nanau, se lansează astăzi în cinematografele și platformele VOD (video-on-demand) din SUA, Canada, Marea Britanie și Irlanda, acest moment marcând startul campaniei oficiale pentru premiile Oscar. Luna trecută Centrul Național al Cinematografiei (CNC) a desemnat “colectiv” ca fiind propunerea României la premiile OSCAR® 2021, în secțiunea „Cel mai bun lungmetraj internațional”, anterior numită “Cel mai bun film străin”. Este prima oară când un documentar este propunerea României în competiția pentru premiile Academiei Americane de Film.

 

Presa și criticii de film din Occident aplaudă “colectiv”: Unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism făcute vreodată

 

În zilele premergătoare lansării din SUA și Marea Britanie, critica de film și presa elogiaza filmul relatând că este unul dintre cele mai bune și relevante filme documentare ale momentului. Rând pe rând, titluri de presă precum The Guardian, The Times, Daily Mail, New York Times, Los Angeles Times, Washington Post, Chicago Tribune, IndieWire, Variety, Hollywood Report, Sight and Sound, și multe altele, refac traseul evenimentelor de după incediul din clubul Colectiv, așa cum au fost redate de film, cei mai mulți dintre critici descriindu-l ca unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism din câte au existat vreodată. Pe Metacritic, cea mai mare platformă internațională de recenzii de filme, seriale și muzică, “colectiv” are un scor de 94 din 100, pe baza a 15 recenzii din partea criticilor.

“colectiv” este un documentar observațional, dar este la fel de captivant ca cele mai bune filme artistice despre jurnalism, fie că vorbim de All the Presidents’ Men (Toți oamenii președintelui) sau Spotlight

The Guardian

 

Unele documentare asigură că lumea este un loc mai bun atunci când se termină, inegalitatea fiind astfel expusă; altele insistă că lumea ar putea fi mai bună. „colectiv” nu oferă astfel de remedii paliative. În schimb, schițează un exemplu utopic onest, emoțional, oarecum demodat, despre ceea ce este nevoie pentru a face lumea mai bună sau măcar mai puțin îngrozitoare

The New York Times

 

Dacă „Moartea Domnului Lăzărescu ”a fost o dramă care s-a desfășurat cu un realism de neclintit, atunci „colectiv” este un documentar marcat de sentimentul de urgență al unui thriller, în care competențele dubioase ale managerilor de spitale și specificul protocoalelor de transplant pulmonar devin într-un fel la fel de captivante ca orice secvență de urmărire dintr-un thriller

Los Angeles Times

 

“colectiv” începe ca unul dintre cele mai bune filme despre jurnalism făcute vreodată, dar după aceea merge un pas mai departe, expunând democrația în război cu ea însăși

Indiewire

În noiembrie, la opt luni de la debutul pandemiei COVID-19 care devastează în continuare SUA, nu este niciun dubiu că acest film despre pericolele reale ale unui guvern care își minte cetățenii săi despre o criză din sănătate  este incredibil de previzibil și reprezintă de fapt o poveste care trage un mare semnal de alarmă. Captivant, incisiv și șocant de puternic, „colectiv” este fără doar și poate documentarul anului

Chicago Tribune

 

Au existat și în trecut filme despre echipe mici dar neobosite de jurnaliști, precum jurnaliștii de la Boston Globe care au expus în Spotlight abuzurile sistemice ale preotilor catolici asupra copiilor sau echipa din “Toți oamenii președintelui”, însă relatarea observațională a faptelor din “colectiv” este mult mai vie

Daily Mail

Este o mare împlinire pentru noi că jurnaliști din toată lumea văd în “colectiv” ceea ce și este de fapt. Un film despre nevoia si curajul avertizorilor de integritate si a jurnalismului de investigație, de a expune fapte sistemice de corupție din partea guvernului, un film care ne arată de fapt cât de mult avem nevoie de presă  pentru a fi cu adevărat o democrație funcțională. Fără  investigatiile acestor jurnaliști, nu doar din România, ci de peste tot, lumea ar fi un loc mult mai periculosa declarat regizorul Alexander Nanau.