Scepticismul Franţei legat de vaccinuri e legat de poziţia critică faţă de guvern şi scandalurile din sănătate, susţin experţii

Franţa este pe primul loc în Europa în ce priveşte scepticismul legat de vaccinuri anti-COVID-19, situaţie care ar putea avea legătură cu poziţia opiniei publice faţă de guvern şi companiile farmaceutice. Lucie Guimier, expert geopolitic specializat în sănătate publică, de la Institutul de Geopolitică al Universităţii din Paris, a studiat sentimentul populaţiei privind vaccinarea şi vaccinurile în Franţa. Lucie Guimier a declarat că sunt mai multe motive pentru care francezii se numără printre cei mai ezitanţi şi sceptici în ce priveşte vaccinurile. „Pe de o parte, are legătură cu istoria noastră socială şi politică. Este adevărat că în Franţa noi avem foarte multe aşteptări de la stat şi, în acelaşi timp, suntem extrem de critici în ce priveşte statul”, a subliniat experta franceză. Dincolo de teama de vaccinuri, rezistenţa la vaccinare în Franţa reprezintă „apărarea libertăţilor individuale, reprezintă refuzul faţă de intruziunea statului în vieţile noastre private”, a mai spus Lucie Guimier, şi a declarat că acesta este „paradoxul francez”, pentru că Franţa este, în acelaşi timp, una dintre cele mai mari consumatoare de medicamente la nivel mondial. În ciuda acestor îngrijorări, în 2020 autorităţile franceze au avut o serie de probleme în ce priveşte refacerea stocurilor de vaccin antigripal, din cauza cererii crescute. În plus, Franţa a impus în 2018 obligativitatea vaccinării copiilor, ridicând la 11 numărul obligatoriu de vaccinuri administrate în copilărie. Scepticismul opiniei publice franceze este însă alimentat şi de diversele scandaluri din sănătate. Printre exemple se numără şi scandalul transfuziilor de sânge de la începutul anilor 1990, când s-a descoperit că peste 1.000 de pacienţi diagnosticaţi cu hemofilie primiseră anterior declanşării bolii transfuzii de sânge infectat cu HIV. Ulterior, vaccinul antihepatită B a fost legat de declanşarea sclerozei în plăci, conexiune negată însă de autorităţile medicale, iar mult mai recent oficialii francezi au intrat sub tirul opiniei publice după achiziţionarea unor rezerve mult mai mari decât necesarul de vaccin antigripal H1N1. „Bineînţeles că, după asemenea scandaluri de proporţii, se manifestă o scădere majoră în ce priveşte încrederea în vaccinuri” – a declarat Lucie Guimier.
În ce priveşte vaccinul anti-COVID-19, preşedintele Franţei, Emmanuel Macron, a subliniat în repetate rânduri că guvernul său nu va impune obligativitatea vaccinării anticoronavirus./mbaciu/cvanatoru

(EURONEWS – 14 decembrie)