Amelia – computerul inteligent care ar putea obţine un loc de muncă

O nouă platformă cognitivă, un program inteligent care poate citi şi înţelege text, urmări procese, rezolva probleme şi învăţa din experienţă ar putea ajunge să înlocuiască forţa de muncă umană dintr-o serie de joburi de bază.

În februarie 2011, un program superinteligent al IBM numit Watson a uimit telespectatorii din întreaga lume după ce a reuşit să învingă doi celebri câştigători ai popularului concurs de cultură generală Jeopardy. Emisiunea are un format unic întrebare-şi-răspuns în care concurenţilor le sunt prezentate indicii sub formă de răspunsuri, iar ei trebuie să răspundă sub formă de întrebare. Datorită capacităţii de a înţelege şi reda limbajul uman avansat, de a obţine informaţie şi de a gândi raţional, Watson a reuşit să-şi depăşească concurenţii umani. Watson a reprezentat un jalon foarte important în dezvoltarea inteligenţei artificiale şi domeniul a început să progreseze rapid, îndeosebi în ceea ce priveşte procesarea limbajului natural şi învăţarea de către computere.

În 2012, Google a folosit 16.000 de procesoare pentru a construi reprezentarea artificială a unui creier care să fie capabil să recunoască pisicile din clipurile de pe YouTube. Dispozitivul Kinect care permite scanarea tridimensională a mişcărilor corpului uman pentru consola de jocuri Xbox de la Microsoft foloseşte algoritmi care au fost puşi la punct în cadrul proiectelor de cercetare din domeniul inteligenţei artificiale. La fel funcţionează şi aplicaţia Siri pentru iPhone, care este echivalentul virtual al unei secretare.

0007990964

La începutul lunii octombrie 2014, un nou sistem bazat pe inteligenţa artificială a fost adus la cunoştinţa publicului şi acesta promite să revoluţioneze piaţa muncii. Numit Amelia, după aviatoarea americană Amelia Earhart, sistemul computerizat este capabil să preia sarcini laborioase sau de rutină, care să permită colegilor săi reali să se ocupe mai mult de sarcinile creative.

„Watson este probabil cel mai bun motor de analiză a datelor care există în lume; este cel mai bun motor de căutare din lume; dar IBM nu şi-a propus să creeze o latură cognitivă. A vrut să dezvolte un program care să poată câştiga concursul Jeopardy şi a reuşit” declară Chetan Dube, director al companiei IPsoft, care a creat „Amelia”. „Sistemul nostru a pornit de la altă idee, de la întrebarea pe care a lansat-o Alan Turing în 1950: pot computerele să gândească?

Amelia învaţă folosind aceleaşi instrucţiuni scrise pe care le primesc şi colegii ei reali, dar diferenţa este că poate asimila informaţia în materie de câteva secunde. Acest computer inteligent poate înţelege semnificaţia completă a mesajului, nu face doar o recunoaştere vizuală a cuvintelor. Acest lucru presupune înţelegerea unui context, aplicarea de gândire logică şi deducerea consecinţelor. Amelia poate pune rapid în practică ceea ce a învăţat şi, prin observarea colegilor, continuă să-şi îmbogăţească bagajul de informaţie.

Cele mai multe dispozitive inteligente au nevoie de controlul uman pentru a le adapta comportamentul în vederea interacţiunii, dar Amelia este un program deja capabil să se comporte ca un om. Vorbeşte 20 de limbi, iar informaţia de bază pe care o conţine trebuie învăţată şi exersată o singură dată pentru ca ea să poată comunica de exemplu cu un client în limba pe care acesta o vorbeşte.
Programul este capabil să-şi creeze independent propriile „hărţi ale proceselor” privind informaţia la care este expusă, în aşa fel încât să poată lua decizii în funcţie de problema pe care trebuie să o rezolve.
„Inteligenţa este abilitatea de a acumula şi de a pune  în practică cunoştinţele. Dacă un sistem pretinde că este inteligent, trebuie să fie capabil să citească, să înţeleagă documente şi să poată da răspunsuri pe baza acelor informaţii. Trebuie să fie capabil să înţeleagă anumite procese pe care le observă, să rezolve probleme pe baza cunoştinţelor pe care le acumulează. Iar în momentul în care nu ştie să rezolve o problemă, trebuie să poată învăţa care este soluţia observând comportamentul uman.”
Amelia-laptop_3053034cIPsoft lucrează de 15 ani la această tehnologie cu scopul de a dezvolta o platformă care nu doar mimează procesele de gândire umane, ci care poate să înţeleagă semnificaţia celor comunicate exact aşa cum o face omul.
IPsoft consideră că exact aşa cum computerele au transformat modul de a face agricultură sau producţia industrială, la fel vor reuşi aceste tehnologii cognitive să influenţeze evoluţia forţei de muncă globale, pentru ca în viitor companiile să poată avea angajaţi virtuali.
Sistemul Amelia este deja testat într-o serie de companii mari din topul Fortune 1000 în domenii precum asistenţa tehnică, achiziţii, suport pentru operaţiuni bursiere sau expertiză tehnică în teren pentru ingineri. În toate aceste medii, programul a acumulat cunoştinţe nu doar prin citirea manualelor tehnice sau din contextul situaţional, ci şi prin observarea colegilor reali şi construirea ulterioară a acelor „hărţi” ale proceselor profesionale care au loc.
În decurs de numai o lună, randamentul său de a rezolva sarcini în mod independent a crescut de la 42% la 64% prin învăţare.
Analiştii celebrei companii de consultanţă tehnologică Gartner prezic faptul că, până în 2017, folosirea unor astfel de sisteme cognitive autonome va determina o reducere cu aproape 60 % a costurilor companiilor în sfera anumitor servicii, ceea ce le va permite să folosească forţa de muncă umană pentru proiecte cu un nivel mai ridicat de creativitate, curiozitate, inovaţie.
IPsoft doreşte ca programul Amelia să fie introdus în roboţi humanoizi cum ar fi Pepper (al Softbank), Asimo de la Honda sau Baxter (al companiei Rethink Robotics) şi să poată îmbunătăţi astfel funcţiile lor mecanice.

Amelia mai are un test important de trecut, şi anume testul Turing, care stabileşte în ce măsură un computer inteligent poate convinge un juriu format din oameni că nu este un computer, ci o persoană. Anul acesta, un robot de chat numit Eugene Goostman a devenit prima maşină care a trecut testul Turing, reuşind să imite foarte convingător comportamentul unui băiat de 13 ani. În cadrul unei conversaţii de 5 minute pe chat, Eugene a reuşit să convingă 33% din juriu că este o persoană.
Compania IPsoft spune însă că obiectivul său nu este doar acesta, ci pe termen lung îşi propune să transforme programul şi într-un partner pentru persoanele vârstnice, care au nevoie de companie şi de asistenţă.

The Telegraph, Marea Britanie

Traducerea şi adaptarea: Bianca Ioniţă