ADN-ul conţine date care pot prezice durata de viaţă a unei persoane

Un ceas biologic care furnizează detalii cruciale despre durata probabilă de viaţa a unei persoane a fost descoperit de o echipa internaţională de cercetători. Geneticienii au studiat modificările chimice care au loc la nivelul ADN-ului pe parcursul vieţii unei persoane, lucru care îi ajută acum să prezică mult mai precis vârsta pe care o poate atinge cineva. Comparând vârsta reală a unui om cu cea relevată de acest ceas biologic, oamenii de ştiinţă au observat un anumit tipar.
Oamenii a căror vârstă biologică este mai mare decât vârsta reală sunt predispuşi să moară mai devreme decât cei ale căror vârste biologice şi reale coincid.
Patru studii independente unul de altul au analizat aproape 5.000 de persoane timp de 14 ani.

dnaclockConcluziile arată că legătura dintre un ceas biologic accelerat şi o moarte prematură este un indicator clar chiar şi în afara altor factori precum fumatul, diabetul sau bolile cardiovasculare.
Oameni de ştiinţă de la Universitatea din Edinburgh în colaborare cu cercetători din Australia şi Statele Unite au măsurat vârsta biologică a acestor persoane studiind o modificare chimică de la nivelul ADN-ului numită metilare.
Modificarea nu alterează secvenţa de ADN, dar joacă un rol important în procesele biologice şi poate influenţa felul în care genele sunt activate sau inactivate. Procesul de metilare (fixarea unei grupări metil pe o moleculă) poate afecta un număr mare de gene şi are loc pe tot parcursul vieţii unei persoane.
Profesor doctor Riccardo Marioni de la Universitatea din Edinburgh, Centrul de Epidemiologie Cognitivă şi Îmbătrânire Cognitivă afirmă: „Patru studii separate au furnizat aceleaşi rezultate privind existenţa unei legături între ceasul biologic şi decesele survenite din orice cauză. Deocamdată nu este calr ce mod de viaţă sau factori genetici influenţează această vârstă biologică. Avem mai multe proiecte care vor completa studiul actual şi care vor investiga în detaliu aceste lucruri.”
Profesorul Ian Deary, cercetător principal al studiului de la Universitatea din Edinburgh, a declarat: „Această nouă cercetare ne deschide orizontul cu privinţă la înţelegerea longevităţii şi a îmbătrânirii sănătoase. Este foarte interesant, pentru că am identificat un nou indicator al îmbătrânirii care poate îmbunătăţi prognoza duratei de viaţă. Este dincolo şi deasupra relevanţei factorilor deja cunoscuţi cum ar fi fumatul, diabetul sau bolile cardiovasculare”