Opus 5 – Soleil de l’Est – Incursiuni în pictura contemporană românească la Galeria ICR Viena

Institutul Cultural Român de la Viena găzduieşte în perioada 17 aprilie – 28 mai expoziţia „Opus 5 – Soleil de l’Est – Incursiuni în pictura contemporană românească“. Expoziţia, organizată în colaborare cu Asociaţia Soleil de l’Est, cuprinde lucrări semnate de artiştii Robert Köteles, Corneliu Vasilescu, Cristian Sida, Dan Cioca şi Mariana Cinteanu.

 În cadrul vernisajului ce va avea loc în data de 17 aprilie, de la ora 19.00, preşedintele Asociaţiei Soleil de l’Est, Michel Gavaza, va prezenta publicului detalii despre expoziţie şi artişti, albumul Présences de la peinture contemporaine roumaine en France avec Soleil de l’Est (Editura ICR, 2013) şi volumul Dan Cioca: album monografic (Editura ICR, 2014).

 Asociaţia Soleil de l’Est a fost înfiinţată în urmă cu 20 de ani cu scopul de a promova schimbul cultural între statele est-europene şi de a promova arta din acest spaţiu în Europa Centrală. Expoziţiile reprezintă o etapă firească a unui proces ce a debutat în anul 2001 şi care presupune ca în fiecare an o serie de artişti să fie invitaţi să participe la un atelier de creaţie. Artiştii realizează lucrări ce reflectă experienţele dobândite în perioada atelierului.

 Expoziţia „Opus 5 – Soleil de l’Est – Incursiuni în pictura contemporană românească“ poate fi vizitată la sediul ICR Viena din Argentinierstrasse 39, în perioada 17 aprilie – 28 mai, de luni până vineri, între orele 10.00 şi 18.00.

Robert Köteles

11Structurile abstracte ce definesc lucrările lui Köteles s-au dezvoltat în timp. În diversitatea lor devin semne coagulate în manifestări vizuale complexe. Muchiile şi unghiurile ascuţite, dificil de definit în contextul perfecţiunii lacunare, stau în contrast cu liniile puternice, trasate cu mâna liberă ce consolidează structural lucrarea. Reţeaua fundamentală formată din linii, pare copleşitoare la prima vedere. Ţesătura stelară rezultată din acest mixaj linear, acurată şi dominantă – se estompează prin impactul cu pata de culoare, ansamblul câştigând astfel în expresivitate. Artistul adaugă la final acestei ecuaţii contrastante, care se compune din antiteza dintre forma amorfă şi structurile geometrice, o nouă variabilă, culoarea, care reprezintă undele vieţii şi puterea senzualităţii. Köteles utilizează culorile prin gesturi ample, lăsându-şi amprenta asupra lucrărilor prin oscilaţia pensulei în aplicarea culorilor. Lipsa elementelor figurative, fără a priva lucrările de conţinutul semantic, îmbogăţeşte limbajul său plastic.

Corneliu Vasilescu

22Intenţia artistului nu este de a identifica un echivalent emoţional al gândirii pragmatice ci de a impune, fără a recurge la o instanţă mediatoare, o realitate artistică autonomă. Artistul apelează la tehnici poetice evitând însă intersectarea cu dimensiunea lirică care se manifestă doar izolat. El exprimă în lucrările sale trăirile unui spirit romantic pentru care, aşa cum a enunţat Novalis, nimic nu este mai apropiat decât infinitul. Ca orice fire romantică, Corneliu Vasilescu dezvoltă o relaţie strânsă, familială cu coincidenţa în încercarea de a evita propria constrângere prin relaţii prea strânse cu lumea externă. Creaţia sa este plină de vitalitate, fără a impune o ruptură de sine cu ambientul. Mitologia creaţiei sale se inspiră din bucuria existenţei care este transpusă în limbajul artistic sub forma unei căutări neîntrerupte a armoniei.

Cristian Sida

33Merită menţionat, în concordanţă cu viziunea lui Gerhardt Richter (pictor deosebit de apreciat de Cristian Sida), că pictura reprezintă un mediu prielnic pentru realizarea unei fotografii utilizând mijloacele aflate la dispoziţia pictorului. Cristian Sida ne oferă veritabile fotografii cromatice ale freamătului gândirii. Folosind această cheie, întreaga sa operă se descifrează ca o defocalizare şi extrapolare a formelor. Neclaritatea şterge urme şi puncte de reper lăsând impresia inexistenţei unei geneze. Disimularea formelor primordiale, materiale, permite o interpretare alternativă a lucrărilor sale. Fragmentarea şi întrepătrunderea secvenţială a scenariului tematic se înscrie într-o serie de procese de identificare culturală, istorică şi socială, impresionând prin independenţa faţă de alte elemente şi prin capacitatea de a se delimita de o anumită rigoare.

Dan Cioca

44În mai bine de cinci decenii de activitate artistică, Dan Cioca a reuşit să creeze un univers saturat de culoare, inspirat din propriile amintiri, a cărui menire este cea a unei transpuneri cromatice a stărilor şi fluctuaţiilor personale. Artistul se exprimă printr-o combinaţie de mişcări fluide de pensulă şi o prelucrare extinsă a suprafeţei pânzei. Zonele de culori calde comunică în deplină rezonanţă muzicală cu suprafeţele albe într-o manieră plastică, relaxată şi totodată complexă. Manifestările imprevizibile ale demersului artistic deseori neliniştit, transpun experienţe proprii fără a utiliza un mediator, ghidând privitorul spre starea iniţială de tensiune captată în lucrările sale. Acesta este motivul pentru care lucrările lui Dan Cioca ne oferă un adevărat spectacol compus dintr-un amestec rafinat de spontaneitate şi compoziţie controlată. Artistul prezintă prin şi în opera sa o viziune personală a unui echilibru între artist şi artă.

Mariana Cinteanu

55De la debutul artistic din anul 1996 marcat de lucrări abstract-expresive, creaţia Marianei Cinteanu a acumulat motive noi, esenţiale, inspirate din ideea „pulsaţiilor mişcării” ca echivalent al vibraţiilor ritmice şi fluxului indispensabil vieţii corpului uman. Ciclul de lucrări „Rouge-Noir, Pulsations dans l’Espace“ este caracterizat de prezenţa acestor lovituri ritmice, puternice dar totodată blânde care generează prin caracterul lor rigid şi sensibil, prin energia şi dinamica lor, unde de tensiune ce imprimă spaţiului înconjurător o mişcare de oscilaţie şi o dinamică aparte. Când culoarea roşie şi cea neagră intră în contact cu suprafaţa pânzei se generează impresia unei interacţiuni între două entităţi care se definesc ca o mişcare în spaţiu şi care insinuează determinarea unui dinamism impus de liniile simple de demarcare.