Punct de vedere asupra Proiectului de Lege privind achizitiile publice

Legea privind achizitiile publice a fost publicata pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in data de 22 iulie 2015 si se afla in prezent in dezbatere publica. Avand in vedere acest aspect, precum si importanta acestei legi si modul in care ea va avea impact asupra industriei de media si publicitate, Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT) doreste sa se implice activ in dezbaterile publice ce vor avea loc pe aceasta tema.
In acest sens, BRAT va comunica, in scris, punctul sau de vedere prezentat mai jos catre organismele abilitate, respectiv Ministerul Finantelor Publice si Cancelaria Primului Ministru.


PUNCT DE VEDERE ASUPRA PROIECTULUI DE LEGE PRIVIND ACHIZTIILE PUBLICE

Stimate Domnule Ministru Eugen Teodorovici,

Stimata Doamna Consilier de Stat Ioana Petrescu,

Stimata Doamna Manager public Elena Teodora Constantin,

Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT) apreciaza ca oportuna intentia Guvernului Romaniei de a modifica legea achizitiilor publice si considera ca aceasta aduce modificari importante si utile domeniului in discutie. Prin prezentul punct de vedere dorim sa aducem in atentia legiuitorului speta achizitiilor publice de spatiu publicitar, in special in media tiparita si online, domeniu ce se supune unor criterii specifice.

Statul Roman investeste bugete semnificative in publicitate achizitionand spatiu media in vederea comunicarii diverselor sale proiecte, investitii, anunturi de interes public. Din aceasta perspectiva, obiectivul achizitiei este acela de a atinge intr-o masura cat mai mare, si cu o frecventa adecvata, publicul interesat, cel caruia i se adreseaza mesajul comunicarii . Aceste achizitii sunt realizate prin diverse autoritati contractante, la nivel local sau central, si din perspectiva noastra trebuie sa se bazeze pe aceleasi principii de evaluare a eficientei comunicarii, care  sa se regaseasca in prevederile legale.

In domeniul comunicarii “calitatea” achizitiei de spatiu publicitar este determinata de ajungerea mesajului comunicat la un numar cat mai mare de persoane din grupul tinta interesat, la un pret optim. In acest sens, atribuirea contractelor de spatiu publicitar trebuie sa aiba in vedere aplicarea criteriului raport calitate pret, printr-o definire adecvata a indicatorilor de performanta ai produselor media . Simplificand foarte mult, pretul cel mai mic al unui anunt intr-un ziar, nu poate fi o suma de bani – o aparitie a mesajului intr-o editie a ziarului. Autoritatea contractanta nu achizitioneaza de fapt o cantitate de hartie, ci accesul prin intermediul ziarului la publicul acestuia. Astfel, criteriul avut in vedere va trebui sa fie calculat sub forma unui raport intre suma de bani cheltuita pentru 1.000 persoane atinse (cititoare), de exemplu.

Revenind la criteriile de atribuire, indicatorii ce definesc calitatea sunt specifici fiecarui mediu (presa tiparita, mediul online, etc) si o discutie mai detaliata ar fi necesara pentru clarificarea acestui aspect. Un alt aspect important este sursa indicatorilor de performanta utilizati in calculul criteriilor de atribuire. Masurarea indicatorilor de performanta pentru produsele media ofertante (publicatii, siteuri web, etc) trebuie sa fie efectuata independent (nu de detinatorul publicatiei/produsului media), uniform pentru toate produsele media concurente si dupa metodologii si criterii transparente, utilizand standardele internationale in domeniu.

Sumele ce ajung in industria de media si publicitate prin intermediul achizitiilor publice devin surse importante de finantare in industria media. In acest sens, creste importanta atragerii acestor resurse pentru operatorii economici din domeniu, resurse importante pentru acestia in desfasurarea propriilor activitati economice. Avand in vedere importanta strategica a domeniului mass media, atat in informarea si educarea publicului larg, dar si in domenii sensibile precum mentinerea democratiei si a accesului liber la informatie, consideram ca domeniul achizitiilor de spatiu publicitar devine de o importanta strategica si asimilabil  securitatii nationale. In acest sens, va rugam sa aveti in vedere oportunitatea evaluarii domeniului achizitiilor publice de spatiu publicitar in media, in mod specific, avand in vedere vulnerabilitatile si sensibilitatile domeniului.

In mod special in zona presei locale sau regionale, fie ca este vorba de presa tiparita, siteuri web sau altele, mentinerea unor plafoane de atribuire directa similare cu cele nationale sau neadecvate situatiei locale, lasa posibilitatea atribuirii discretionare a sumelor destinate achizitiei de spatiu publicitar in presa locala, creand premisele unei cheltuieli ineficiente a banilor publici, precum si atragerii unor “simpatii nejustificate” din partea presei locale catre autoritatile contractante.

Avand in vedere argumentele prezentate mai sus, consideram ca in cadrul legii supuse in prezent dezbaterii publice sunt mai multe articole ce ar putea fi rediscutate din aceasta perspectiva. Dintre acestea, amintim urmatoarele:

– In cadrul Art.137 alin.(2) consideram ca ar trebui adaugate si organizatiile reprezentative ale industriei de profil.
– In cadrul Art.181 alin.(5) consideram ca ar putea fi introdus d) referitor la atingerea obiectivelor comunicarii.
– In cadrul Art.181 alin.(5) consideram ca ar putea fi introdus e) informatii relevante din piata de profil, obtinute din surse de date publice, recunoscute de industriile din domeniu.
– In cadrul Art.181 alin.(8) consideram ca ar trebui adaugata si categoria contractelor in cazul carora evaluarea realizarii obiectului contractului presupune o evaluare cu grad ridicat de complexitate.
– In cadrul Art.182 alin.(2) consideram ca ar trebui introdus c) estimarea eficientei rezultatelor pe care utilizarea/achizitionarea produsului sau serviciului contractat urmeaza sa le produca.
–  In cadrul Art.183 alin.(2) consideram ca pe langa specificatii (care sa permita verificarea efectiva a informatiilor furnizate de catre ofertanti) ar trebui introduse si certificarile.In cadrul Art.183 consideram ca ar trebui introdus inca un alineat (4) care sa prevada ca in situatia de la alin.(2) al aceluiasi articol, specificatiile si certificarile  puse la dispozitie de catre operatorii economici trebuie sa fie obtinute pe baza unor criterii, standarde si metodologii unitare, care sa fie emise de institutiile si organizatiile recunoscute de industriile de profil si sa se bazeze pe bunele practici ale industriei de profil.

Avand in vedere cele mentionate anterior, va solicitam includerea BRAT pe lista de participantilor ce urmeaza a fi invitati la dezbaterile publice referitoare la proiectul de lege privind achizitiile publice . Va asiguram de diponsibilitatea organizatei noastre pentru a participa la acest demers, atat in interesul industriei de mass media si publicitate, cat si in sprijinul Statului Roman, in efortul sau de a identifica cele mai bune solutii de a investi eficient banii publici.

Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT) este organizatia industriei de media din Romania, care masoara audienta presei scrise si a mediului online, auditeaza tirajele (presa scrisa) si monitorizeaza investitiile in publicitate (presa scrisa, online, radio si outdoor). Masuratorile si monitorizarile BRAT sunt independente si transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii sai, in concordanta cu normele internationale. De mai mult de 17 ani, BRAT pune la dispozitia publicului indicatorii de performanta obtinuti in urma auditului si a studiilor realizate, pentru presa tiparita si mediul online. In prezent BRAT reuneste aprox. 190 de companii ce activeaza in industria de mass media, realizand masuratorile sale pentru peste 90% din produsele media relevante din domeniu. Rezultatele asociatiei sunt publice si se pot consulta la www.brat.ro.