“Mărirea salariilor profesorilor trebuie însoțită de măsuri de creștere a calității educației”

În urma contextul negocierilor dintre guvern și sindicatele din educație pentru majorarea salariilor profesorilor, Federația “Coaliția pentru Educație” solicită ca această decizie să fie însoțită de măsuri care să conducă la dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și la creșterea calității educației. Majorarea salariilor riscă să nu producă rezultate în sistem, dacă nu este corelată cu un curriculum adecvat, cu un program coerent de formare continuă și evaluare pentru profesori, care să-i ajute să se adapteze cerințelor actuale.

În opinia Coaliției, este de așteptat ca guvernul și sindicatele să-și asume angajamente clare legate de rezultate concrete, cum ar fi eliminarea industriei meditațiilor private și reducerea semnificativă a analfabetismului funcțional. Potrivit studiilor PISA, aproximativ 40% dintre adolescenţi sunt analfabeţi funcțional, ceea ce plasează România în coada Europei.

Mai mult decât atât, Coaliția pentru Educație susține asumarea obligatorie a unei “foi de parcurs” a reformei resurselor umane din sistemul de învățământ, detaliată pentru fiecare dintre dimensiunile asociate obținerii de “calitate și performanță”, astfel: 1) partea de acces (absolvirea unui program de formare cu puternic conţinut practic), 2) primii ani în sistem (formare continuă, mentorat, consiliere), 3) dezvoltarea şi susţinerea de metode de evaluare a performanţei, 4) procedurile de promovare şi sistemele de management.

Pentru a ajunge ca sistemul educațional românesc să fie cu adevărat centrat pe elev, este necesar ca și profesorii trebuie să beneficieze de un program prin care să fie încurajați să-și împlinească potențialul. Așa cum arată rezultatele din alte țări, un sistem în care profesorii sunt motivați să fie competenți, autonomi, respectați și încurajați să învețe în permanență obține rezultate benefice pe termen mediu și lung. “Obiectivele unui astfel de program vor fi atinse atunci când cariera de profesor va deveni una dintre primele opțiuni de carieră pentru cei mai buni 20% dintre absolvenții ai fiecărei facultăți, așa cum se întâmplă în alte țări cu educație performantă”, afirmă Daniela Vișoianu, președinta Federației “Coaliția pentru Educație”.

“Analizând cifrele publicate pentru anii 2013 şi 2014, constatăm că o majorare de 45% a cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale înseamnă 0,5% din PIB. Dacă ne-am fi asumat, ca parte din procesul de reformă a resurselor umane din educaţie, modificarea sistemului de salarizare cu suportul a 0,5% din PIB, în anii trecuţi, am fi ajuns la alocarea pentru educaţie a 3,3% (2013), respectiv 3,6% (2014) din PIB, față de ținta de 6%. Dacă e să fim pragmatici, reforma strategică a societăţii româneşti, ce ţine de cea mai importantă resursă – oamenii din educaţie -, ar costa mai puţin decât ne vine să credem. Riscul este ca măsura creşterii salariilor să fie implementată doar cu caracter reparatoriu, în căutare de sprijin şi voturi, fără legătură cu performanţa, fără să fie parte dintr-o strategie cu obiective bine definite”, a adăugat Daniela Vișoianu, reprezentanta Coaliției pentru Educați

În același timp, Coaliția pentru Educație cere Guvernului României și sindicatelor din educație să prezinte și să supună dezbaterii publice viziunea și obiectivele pe care și le-au propus pe termen mediu și lung, dincolo de majorarea salariilor.