„Apel matinal” – Invitat: preşedintele Societăţii Române de Radiodifuziune, Ovidiu Miculescu

Una dintre cele mai frumoase poveşti de succes ale culturii române, Târgul Internaţional de Carte Gaudeamus 2015, organizat de Radio România, s-a încheiat aseară, iar în epilog avem noi recorduri de participare şi premiere absolute. Discutăm despre cel mai important târg de carte din ţară cu preşedintele Societăţii Române de Radiodifuziune, domnul Ovidiu Miculescu, invitatul dimineţii la „Apel matinal”. Bine aţi revenit.

Ovidiu Miculescu: Bună dimineaţa.

Realizator: Am avut o săptămână cu un regal literar: 300 de expozanţi, peste 700 de evenimente editoriale şi un public la fel de numeros, ca în fiecare an, ceea ce arată că românii iubesc scriitorii, cartea, cultura. Vă întreb, cum v-aţi simţit în aceste zile ca gazdă a acestor evenimente, la cea de-a XXII-a ediţie a Târgului Gaudeamus?

Ovidiu Miculescu: Foarte mândru, cum cred că s-a simţit întreaga Societate Română de Radiodifuziune pentru că, iată, Gaudeamus confirmă de la an la an că este tot mai bun, tot mai eficient. Pe lângă datele pe care dumneavoastră le-aţi spus aş adăuga peste 300 de edituri prezente, peste 700 de evenimente extrem de interesante toate, deci nivelul calitativ al târgului a crescut. Dacă anul trecut au fost 112.000 de vizitatori, anul acesta au fost peste 125.000, iar suma vândută, suma obţinută din vânzarea cărţilor a depăşit recordul de 3.200.000 de euro, ceea ce înseamnă extrem, extrem de mult. Gaudeamus face parte din galeria de elită a târgurilor de carte din Europa. Ne raportăm începând de anul trecut la târgurile europene de carte, pentru că am ajuns la acel standard pe care ni-l dorim demult. Radio România, în spiritul misiunii sale publice, serveşte cultura română şi educaţia, iar acest Târg Gaudeamus, care se desfăşoară pe perioada întregului an, în câteva centre importante universitare din România şi apoi, în toamnă, la Bucureşti, o dovedeşte pe deplin. Aş mai adăuga un singur lucru extrem de îmbucurător, un procent foarte, foarte mare dintre vizitatorii şi cumpărătorii de carte, deci consumatorii de cultură, de cuvânt scris au fost tineri.
Realizator: Iată, un lucru foarte bun, pentru că în ţară, în ţara noastră, un român citeşte în medie o carte pe an. Totuşi, cel mai citit târg de carte de la cel mai ascultat post de radio reuşeşte aproape să-i aducă din ce în ce mai mult, să aducă din ce în ce mai mulţi oameni alături de cărţi. Cum vedeţi industria cărţii în viitor, prin prisma rolului radioului public de a promova cultura şi educaţia?

Ovidiu Miculescu: Radio România a creat în acest domeniu, pentru că putem să vorbim despre teatru, despre muzică, dar dacă vorbim despre carte, Radio România a creat acest cadru extraordinar în care cartea să fie prezentată şi accesată de către public. Să ştiţi că vorbeam despre nivelul calitativ al acestui târg şi editurile vin de la an la an cu produse tot mai adaptate la cerinţele publicului, cu lucruri din ce în ce mai interesante, dar este şi datoria noastră ca, de la an la an, să găsim noi forme din ce în ce mai interesante, mai atractive de a crea cărţii un cadru în care ea să fie pusă în valoare. Dar înainte de toate sau încheind cu acest lucru, Radio România este cu siguranţă cel mai puternic sprijinitor, dacă pot să spun aşa, al literaturii, al poeziei, al cărţii de istorie, al romanului, al cărţii în general din România în momentul acesta şi nu aş pierde ocazia de a reaminti faptul că Societatea Română de Radiodifuziune este singurul serviciu public de media din Europa, şi nu numai, care a iniţiat, organizează şi finanţează un asemenea eveniment cultural de o asemenea anvergură.

Realizator: Şi atunci vorbim despre cultură la modul general şi ne apropiem de finalul anului, un an plin pentru Radio România, un nou an plin, iată, v-aş ruga o concluzie a ceea ce a făcut Radio România pentru publicul ascultător.

Ovidiu Miculescu: Anul trecut credeam că anul 2014 a fost cel mai bun an din istoria recentă de 20 şi ceva de ani ai Radio România, Societăţii Române de Radiodifuziune. Din fericire, 2015 se arată a fi un an mult mai bun, atât din punct de vedere al audienţei pe care o generăm, ne ascultă din ce în ce mai multă lume, din punct de vedere al proiectelor şi evenimentelor culturale pe care le generăm, le promovăm şi le susţinem, din punct de vedere financiar Societatea Română de Radiodifuziune este un serviciu public extrem de stabil, care operează în beneficiu, deci pe plus; ne-am îndeplinit misiunea publică prin bani pe care îi primim de la populaţie şi întoarcem acestei populaţii şi acestor ascultători extraordinari pe care îi avem un produs de calitate din ce în ce mai bun. Deci 2015 se arată a fi cel mai bun de până acum la Societăţii Române de Radiodifuziune. Sper ca şi 2016 să fie cel puţin la fel de bun, iar pentru asta aş dori să le mulţumesc colegilor mei din Societatea Română de Radio, partenerilor noştri, tuturor celor care au înţeles că acest efort extraordinar pe care îl facem în beneficiul exclusiv al publicului este unul care merită şi care, iată, se dovedeşte a fi de succes.

Realizator: Mulţumesc şi eu pentru prezenţa dumneavoastră la „Apel matinal”. Am stat de vorbă cu domnul Ovidiu Miculescu, preşedintele Societăţii Române de Radiodifuziune.

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 23 noiembrie