Bilanţ al activităţii RADIO ROMÂNIA în 2015 prezentat de preşedintele director general al SRR, Ovidiu Miculescu

Mai avem 16 ore până vom trece în Noul An 2016, un an pe care toţi ni-l dorim mai bun, mai liniştit, mai ales că învăţăm din experienţele pe care le-am acumulat. Noi, aici, la „Matinal”, am învăţat că trebuie să vă mulţumim vouă că ne ascultaţi în fiecare zi, ne sunteţi alături, ne susţineţi, învăţăm din ceea ce ne transmiteţi şi ne îmbunătăţim zi de zi, aşa că astăzi, în ultima zi din 2015, discutăm la „Apel Matinal” despre ce a însemnat RADIO ROMÂNIA în viaţa noastră, în acest an, cu preşedintele Radioului, Ovidiu Miculescu. Ce a reprezentat RADIO ROMÂNIA pentru public în 2015?

Ovidiu Miculescu: Bună dimineaţa! RADIO ROMÂNIA a continuat să performeze şi în 2015 şi a demonstrat, aşa cum o face în ultimii ani, că este unul dintre cele mai performante servicii publice media din Europa şi oricum, cel mai performant serviciu public din România. Anul 2015 este, categoric, cel mai bun an din existenţa Radioului de după ’90, înseamnă 2015 păstrarea locului I în audienţe, pe indicatorul market share, înseamnă continuarea şi dezvoltarea proiectelor culturale şi educative pe care RADIO ROMÂNIA le organizează şi le susţine în fiecare an, înseamnă o situaţie financiară echilibrată şi cu un rezultat pozitiv mult mai bun decât în anul 2014. 2015 înseamnă, de asemenea, o întărire a poziţiei RADIO ROMÂNIA în organismele internaţionale de profil. Într-un cuvânt, 2015 a însemnat pentru RADIO ROMÂNIA capacitatea de răspuns mai bun decât în 2014 la aşteptările publicului. Iar, aşa cum cred că un serviciu public trebuie să o facă, ne raportăm exclusiv la ascultători, la cei care ne plătesc, iar faptul că suntem ascultaţi într-o asemenea măsură şi pe posturile noastre sunt zilnic în jur de 5 milioane de oameni înseamnă singura confirmare importantă a valorii pe care reuşim o generăm.

Realizator: Nu uităm de concurenţă. Ce a însemnat aceasta pe piaţa media şi cum a răspuns RADIO ROMÂNIA acestei concurenţe din ce în ce mai puternice?

Ovidiu Miculescu: Categoric, în România există o piaţa concurenţială dură. Dacă acum câţiva ani exista un entuziasm în a porni proiecte de televiziune, iată că 2015 vine cu câteva lansări de radiouri, deci, radioul devine tentant, performanţa creşte, publicul este acelaşi, pe acest public ne batem toţi, iar faptul că reuşim să ne menţinem în top spune mult.

Realizator: Aţi adus aminte despre televiziuni, subiect sensibil în aceste zile. Care este diferenţa între RADIO ROMÂNIA şi TVR? Pentru că vorbim de două instituţii publice.

Ovidiu Miculescu: Nu este simplu. În timp ce RADIO ROMÂNIA încheie un an de excepţie, cu performanţe pe toate planurile, din păcate, Televiziunea Română se află, probabil, în cel mai prost moment al existenţei sale, cu nişte minusuri uriaşe. Nerezolvarea situaţiei Televiziunii va adânci această criză. Cred că trebuie să existe un serviciu public de Televiziune şi ştiu în acelaşi timp că rezolvarea vine din abordări manageriale coerente şi este extrem de important ca Televiziunea să îşi rezolve problemele, pentru că din păcate, sunt multe momente în care Radioul suferă din cauza imaginii proaste sau în special a lipsei de performanţă a TVR-ului, dar sunt colegii noştri. Eu cred că cei care trebuie să gândească vor gândi şi sper ca începutul anului 2016 să aducă acea soluţie de care este nevoie.

Realizator: Se vorbeşte despre o posibilă eliminare a taxei radio-tv. Ar fi o lovitură pentru Televiziunea publică. Ce ne puteţi spune despre Radio?

Ovidiu Miculescu: Este un subiect pe care nu aş dori să îl comentez în momentul acesta. Categoric, o taxă – repet, ea este cea mai mică din Europa – iată, este suficientă pentru Radio, dar insuficientă pentru Televiziune. Revin şi spun: este o chestiune de administrare, de management performant sau neperformant, depinde de ce caz vorbim. Cred că în momentul acesta, o mărire de taxă este exclusă din punctul meu de vedere. Cred că aceşti bani – în cazul Radioului vorbim de 2,5 lei pe lună – reprezintă o sumă de solidaritate pe care publicul o plăteşte pentru serviciul public care are grijă, care susţine, promovează valori cum ar fi limba, cultura, istoria şi aşa mai departe, deci un serviciu public aşa funcţionează. Cred, totodată, că o trecere a costurilor de funcţionare a Radioului la bugetul de stat ar aduce probleme referitoare la independenţa editorială a Radioului public, pentru că – nu? – e o vorbă din popor care spune cine plăteşte muzica, o şi comandă. Faptul că Radioul este ascultat de 5 milioane de oameni şi poate, nu întamplător, cei care plătesc taxa radio sunt în jur de 5 milioane, în timp ce, din păcate, la Televiziune se pare că plătesc 5 milioane, dar cu un rating pe care îl au, probabil aduc o audienţă de 50 de mii, deci sigur situaţia este dezechilibrată acolo. Este un subiect delicat, sigur că am o poziţie extrem de clară vizavi de lucrul acesta, dar nu doresc să influenţez în niciun fel o posibilă decizie. Cred însă în maturitatea decidenţilor şi sunt sigur că la TVR situaţia este rezolvabilă şi în orice caz, mărirea taxei în momentul acesta, din punctul meu de vedere, este exclusă.

Realizator: Care sunt proiectele pe care RADIO ROMÂNIA le va lasa în 2016, pe scurt?

Ovidiu Miculescu: În primul rând este vorba despre o accelerare a procesului de extindere a Radioului în partea de online, în social media. Sunt chestiuni care ţin de completarea acoperirii şi îmbunătăţire a calităţii semnalului, vorbim despre o întărire a Radio Chişinău şi în continuare, o activitate de upgradare a Arhivei de Aur a Radioului, dar principalul obiectiv este calitatea programului, creşterea audienţei şi un răspuns cât mai onest, util, relevant, inteligent şi total dedicat ascultătorilor noştri.

Realizator: Iar ca mesaj pe final de an pentru ascultătorii RADIO ROMÂNIA?

Ovidiu Miculescu: Doresc să le mulţumesc şi să mă înclin în faţa milioanelor de români care ascultă RADIO ROMÂNIA în fiecare zi. Lor le datorăm totul, din banii lor ne desfăşurăm activitatea. Încercăm zi de zi, oră de oră, minut de minut să le fim utili, să îi informăm, să promovăm cultura, educaţia, divertismentul, deci, practic, este un mesaj de mulţumire şi de promisiune că şi în 2016 vom fi extrem de concentraţi pe livrarea unui produs editorial radiofonic cât mai performant şi toate astea, repet, făcute într-un mod onest, naţional, românesc, european şi cu multă, multă dragoste.

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI – 31 decembrie