UNTRR: Dacã toate autovehiculele înmatriculate în România ar plãti RCA, prima medie ar fi de 1.100 euro pentru vehiculele comerciale și de 95 de euro pentru autoturisme

Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) aratã cã în cazul în care toate autovehiculele din România ar fi asigurate RCA, prima medie pentru vehiculele comerciale ar scãdea la 1.100 de euro, în timp ce prima medie pentru autoturisme s-ar reduce la 95 de euro.

Anul trecut, piața RCA s-a ridicat la aproape 750 milioane euro, potrivit estimãrilor UNTRR pe baza datelor ASF din primele nouã luni din 2015 și cu menținerea unei creșteri de 15% fațã de 2014.

Totodatã, conform Raportului Consiliului Concurentei din decembrie 2015 asupra pieței asigurãrilor, aceastã sumã de 750 milioane euro este colectatã astfel:

– circa 600 milioane euro de la 76,9% din autoturismele înmatriculate în România (4,6 milioane autoturisme, din 6 milioane de autoturisme).
– circa 150 milioane euro de la 51% (în scãdere cu 8% fațã de 2011, conform aceluiași studiu) din autovehiculele comerciale licențiate în România (84.150 din 135.000 de camioane peste 3,5 t și 30.000 de autocare/autobuze/microbuze cu peste 1+8 locuri).
Prima medie autovehicule comerciale: 1.800 euro
Prima medie autoturisme: 130 euro
Dacã s-ar crește nivelul colectãrii la 100%, conform estimãrilor UNTRR s-ar putea ajunge la nivelul actual al pieței, astfel:
– circa 570 milioane euro – 100% din autoturismele înmatriculate în România – 6 milioane autoturisme
– circa 180 milioane euro – 100%  din parcul total de 165.000 de autovehicule comerciale licențiate în România – 135.000 de camioane peste 3,5 t și 30.000 de autocare/autobuze/microbuze cu peste 1+8 locuri.
Prima medie autovehicule comerciale: 1.100 euro
Prima medie autoturisme: 95 euro

În felul acesta, prima medie pentru autovehiculele comerciale ar scãdea la 1.100 de euro (5.000 de lei), iar pentru autoturisme prima medie s-ar reduce la 95 de euro.

Creșterea gradului de cuprindere în asigurarea RCA a tuturor autovehiculelor s-ar putea realiza prin verificarea polițelor RCA cu ajutorul camerelor de supraveghere CNADNR – numerele de înmatriculare citite de aceste camere se vor exporta periodic cãtre ASF, unde se vor compara cu baza de date existentã și va presupune sancționarea celor care nu au asigurare.

Totodatã, reducerea fraudei pe segmentul RCA s-ar putea realiza prin mãsuri administrative la emiterea polițelor RCA, respectiv conexiunea la baza de date a DRPCIV/RAR, dupã sistemul existent și funcțional utilizat la emiterea rovinietelor, vehiculul fiind identificat pe baza unicitãții numãrului de înmatriculare și a seriei de șasiu. În urma identificãrii vehiculului în baza de date a DRPCIV/RAR, seria de șasiu este completatã în mod automat în aplicație.

Dacã nu se adoptã nicio mãsurã administrativã, tarifele pentru transportatorii rutieri vor continua sã creascã, iar procentul autovehiculelor asigurate va continua sã scadã într-un ritm puternic accelerat fațã de scãderea de 8% dintre 2011 și 2014 și singura soluție pentru a evita colapsul pieței RCA într-un an electoral, când nu va fi compensat venitul nerealizat de la vehiculele comerciale cu creșteri proporționale la autoturisme, singura soluție posibilã va fi, pe modelul asigurãrii obligatorii de locuințe, limitarea tarifelor RCA/carte verde.

UNTRR propune un nivel de maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mãrfuri și persoane care fac transporturi rutiere internaționale și naționale, la maximum 2.000 lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local și la maximum 300 lei pe 12 luni pentru autoturisme.

ASF ar trebui sã ia mãsuri și sã atenționeze utilizatorii de RCA/carte verde sã încheie polițe de asigurare la societãți de asigurare solvabile, pentru ca în situația repetabilã a cazului Astra, chiar dacã Fondul de Garantare ar mai avea resurse pentru despãgubiri, acestea sunt limitate la 100.000 euro/cerere despãgubire, orice sumã care trebuie despãgubitã peste aceastã valoare rãmânând în rãspunderea utilizatorilor! Permițând funcționarea în continuare a unor astfel de firme în România, ASF expune consumatorii de RCA/carte verde la riscuri de platã de pânã la 5.900.000 Euro pentru eventuale daune produse în România și la sume posibil mult mai mari pentru daune produse în țãri în care nu existã astfel de plafoane.

De asemenea, astãzi, 25 ianuarie 2016, a avut loc la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancarã și piațã de capital din Senat o întâlnire pe tema creșterii RCA pentru transportatorii rutieri. La întâlnire au participat reprezentanții ASF, companiilor de asigurãri, Consiliului Concurenței și asociațiilor de transport.