Streptomyces, Microbul anului 2016

StreptomycesStreptomicetele (Streptomyces) sunt cele mai comune bacterii, trăiesc în aproape toate solurile şi formează o reţea de celule (miceliu) în lungime, ramificată (hife). Asociaţia pentru Microbiologie Generală şi Aplicată din Germania (VRAM) recunoaşte importanţa acestor organisme pentru ecologie şi medicină şi desemnează Streptomyces „Microbul anului  2016”.

Bacteriile Streptomyces secretă numeroase enzime benefice pentru reciclarea fibrelor vegetale şi pentru sănătatea solurilor. Ele contribuie în mod semnificativ la formarea compostului şi humusului. În plus, bacteriile excretă molecule complicate, de multe ori viu colorate, care sunt foarte valoroase pentru ecologie şi sănătatea noastră.

De la Streptomyces sunt cunoscute în prezent mii de diferite molecule organice, care stimulează creşterea plantelor, suprimă alte bacterii (antibiotice), inhibă fungii (fungicide), acţionează împotriva paraziţilor (agent antiparazitar) şi previn dezvoltarea tumorilor. Bacteriile Streptomyces sunt furnizorul de succes al medicamentelor antibiotice (70%), care sunt folosite în scop terapeutic, ca de exemplu streptomicina, utilizată pentru tratamentul tuberculozei, vancomicina, împotriva stafilococilor multirezistenţi, nistatin, contra candidozelor, actinomycin D, medicament administrat în tratamentul cancerului şi avermectin, antibiotic menit să combată paraziţii. Pentru descoperirea streptomicinei, în anul 1952, Selman Abraham Waksman a primit Premiul Nobel pentru Medicină. În anul 2015, acelaşi premiu a fost acordat oamenilor de ştiinţă William Campbell şi Satoshi Omura pentru că au demonstrat efectul medicamentului avermectin împotriva infecţiilor parazitare.

Studiile actuale sugerează că aceste bacterii ascund şi multe alte comori necunoscute încă, dar care pot fi descoperite în anii următori.

Asociaţia pentru Microbiologie Generală şi Aplicată a numit, în 2014, pentru prima oară Microbul anului. Scopul acestui proiect este de a atrage atenţia oamenilor asupra unui microorganism. Microbul anului este selectat de o comisie de microbiologi care iau în considerare în special importanţa microorganismului în ecologie, medicină, inginerie, industrie alimentară, energie, istorie şi cercetare.

În 2015, Microbul anului a fost Rhizobium, o bacterie importantă pentru agricultură, care facilitează cultivarea plantelor leguminoase (fasole, mazăre, linte), arahidelor şi trifoiului.

Ada Ionescu