Târgul de Turism al României, la Romexpo

Târgul de Turism al României se pregateşte să îşi deschidă porţile pe 25 februarie, la Romexpo. Peste 280 de participanţi, din 15 ţări, îşi vor prezenta oferta turistică. Anul acesta târgul se desfăşoară în februarie, tocmai pentru ca români să beneficieze de ofertele Early booking pentru vacanţele de vară, spun organizatorii. Estimările înainte de deschiderea târgului arată că vânzările pentru destinaţiile interne vor creşte, chiar dacă Turcia va veni cu oferte tentante, chiar cu 50% mai mici decât anul trecut, şi asta datorită pierderii turiştilor ruşi. Şi, ca în fiecare an, promovarea turismului românesc va reprezenta o componentă importantă a târgului. Florentina Varga ştie mai multe.
Reporter: Lispa unor programe adecvate pentru turiştii străini duce la scăderea atragerii acestora – consideră Dragoş Răducan, vicepreşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc.
Dragoş Răducan: Turiştii sunt mai pretenţioşi şi mai zgârciţi decât românii. Deci, în clipa în care vom înţelege acest lucru, probabil că vom avea şi succes. Trebuie să dăm pentru ei tarife mai mici, pentru că asta vor, pentru că România este o ţară necunoscută, nu îşi permită să ţină sus tarifele până nu creează cereri. Promovarea, într-adevăr, este bună şi ea, dar nu este numai promovarea. Îi aud pe toţi colegii mei că spun că nu avem promovare. Nu avem produse, în primul rând. Trebuie să ne maturizăm ca prestatori, ca agenţii de turism, să facem programe.
Reporter: Cum se vede Târgul Naţional de la Bucureşti, apropo de celelate târguri, gen Berlin, Varşovia, Londra şi toate celelalte?
Dragoş Răducan: Aşa cum se vede şi România: o ţară nou intrată în Europa, în curs de a căpăta experienţă, în curs de a fi cerută. Deci, târgul de la Bucureşti, târgul de la Sofia, târgul de la Belgrad, târgul de la Chişinău sunt pe aceeaşi poziţie, bineînţeles Bucureştiul conducând detaşat. Adică este mult mai mare, mult mai aproape de dezvoltarea pe care o au celealte târguri europene.
Reporter: Pe de altă parte, turismul balnear ne-ar putea poziţiona printre principalii competitiori în domeniu, cu toate că şi aici infrastructura lasă mult de dorit, apreciază Rodica Pencea, secretar general al Organizaţiei Patronale a Turismului Balnear din România.
Rodica Pencea: Aproape că nu există staţiune la care să nu se fi investit câte ceva, unele sunt mai spectaculoase, cum este la Felix, cum este la Govora, cum este la Herculane, la Călimăneşti. Altele sunt mai puţin, aş putea spune la Slănic, la Vatra Dornei, la Olaneşti, unde, iarăşi, se pregăteşte un centru foarte mare tot aşa de spa. Ceea ce ne-ar mai trebui pentru turiştii străini ar fi conexiune cu zborurile, pentru că la acest moment faptul că zborurile sunt destul de limitate, cele din afară, de fac legătura de la aeroport către staţiuni, este un pic dificilă face să reducă din interesul străinilor pentru vacanţele în staţiunile balneare.
Reporter: A crescut numărul turiştilor pe partea de balnear? Mă refer la turiştii străini, bineînţeles.
Rodica Pencea: A crescut, chiar dacă acetia sunt din Republica Moldova şi din Ungaria, pentru că întodeauna vecinii sunt cei mai buni vizitatori. Creşterea este cam de 10-12 %, urmează să vină nişte grupe de turişti ruşi, din Austria şi din Spania.
Reporter: Bugetul Autorităţii Naţionale pentru Turism pentru acest an pentru promovarea turistică în străintate a fost stabilit la 2 milioane de euro, o sumă infim de mică, iar în aceste condiţii paticiparea României la multe târguri internaţionale de turism a fost anulată.
Realizator: Înainte de târg s-au dat publicităţii şi nişte statistici. Bulgaria, Turcia şi Grecia sunt cele mai cerute destinaţii de vară în plan extern, iar pe litoralul românesc Mamaia, Venus şi Eforie, aceasta este ordinea după primele praguri de vânzări Early booking. Astfel pe primele trei locuri în topul celor mai căutate staţiuni, faţă de locul doi în 2015, Venus a întrecut Eforie Nord. Acest lucru se datorează faptului că staţiunea s-a dezvoltat foarte mult, sunt hoteluri noi şi a fost intnrodus şi conceptul de „all inclusive”.