Angajaţii Uzinei Dacia au demonstrat pentru construirea autostrăzii Piteşti-Sibiu

Angajaţii Uzinei de automobile Dacia, cel mai mare exportator din ţară, care înregistrează cea mai mare cifră de afaceri, au protestat luni la sediul uzinei din Mioveni, solicitând Guvernului de la Bucureşti construirea cât mai urgentă a tronsonului de autostradă Piteşti-Sibiu. Mai multe mii de protestatari au revendicat adoptarea unor măsuri în vederea protejării producţiei autohtone de maşini, precum şi pentru restricţionarea comerţului cu maşini second hand, susţinând că România a devenit „groapa de gunoi” a Europei. Protestatarii au solicitat continuarea Programului „Rabla”, menit să contribuie la reînnoirea parcului de auto. În ultimul deceniu statul român a suţinut cu 380 de milioane de euro radierea din circulaţie a aproximativ o jumătate de milion de maşini vechi, precum şi schimbarea acestora cu autoturisme care respectă normele de poluare. În România, piaţa maşinilor folosite este în continuare de peste de două ori mai mare faţă de piaţa autoturismelor noi. Anul trecut au fost vândute 120 de mii de maşini noi şi un sfert de milion de maşini vechi. Angajaţii Uzinei Dacia se tem că, din cauza lipsei conexiunilor pe autostrăzi, grupul Reanaul îşi va transfera uzina în altă parte. Pentru Uzina Dacia reprezintă o serioasă concurenţă întreprinderea grupului Renault din Maroc. Mai multe modele ale mărcii Dacia sunt ansamblate deja la fabrica din Tanger. Grupul Renault a investit 1,1 miliarde de euro pentru dezvoltarea Uzinei Dacia din Tanger, considerată cea mai mare uzină africană, a cărei capacitate de producţie este de un sfert de milion de maşini pe an. Anul trecut, în Uzina Dacia din România au fost fabricate 339 de mii de autotursime. Autostrada A1, care trece şi prin sudul Transilvaniei, a fost deja conectată anul trecut la reţeaua de drumuri expres din Ungaria, dar deocamdată pe acest tronson se poate ajunge de la graniţa ungaro-română doar până la Lugoj. Potrivit planurilor Guvernului român, lucările de construcţie vor fi încehiate peste un an şi jumătate şi se va putea circula pe autostradă de la Sibiu până la graniţa de vest a ţării. Tronsonul autostrăzii Piteşti-Sibiu, cu o lungime de 115 kilometri, care traversează Munţii Carpaţi prin Valea Oltului, încă se află în fază de proiect, iar potrivit celor mai optimiste prognoze legătura între reţeua de drumuri din Ungaria, respectiv, cu Europa şi sudul României nu va fi realizată înainte de 2020.

MTI – 7 martie