Segregare scolara in Regiunea Nord Est

81 de unitati scolare din cele monitorizate in judetele Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui prezinta cel putin o forma de segregare scolara pe criterii etnice. Acest numar reprezinta un procent de 20% din cele 394 scoli care au furnizat date in cadrul monitorizarii. Din totalul de 507 unitati scolare monitorizate, 113 unitati au refuzat sa ofere informatii. Monitorizarea a fost realizata in anul scolar 2015-2016 de Centrul de Advocacy si Drepturile Omului prin implicarea a cinci organizatii locale.

Centrul de Advocacy si Drepturile Omului (CADO) alaturi de Centrul de Resurse pentru participare publica (CeRe) a lansat raportul de monitorizare “Segregare sau incluziune scolara?”, document care radiografiaza riscurile de segregare care apar in scolile din Regiunea Nord-Est, in cadrul evenimentului organizat astazi impreuna cu Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice. Evenimentul a marcat finalul proiectul “Scoala pentru toti copiii!” derulat in perioada aprilie 2015 – aprilie 2016, proiect care a implicat o serie de actiuni pilot inovatoare privind monitorizarea, prevenirea si combaterea segregarii in educatie, in regiunea Nord-Est – judetele Botosani, Iasi, Neamt, Suceava si Vaslui.

Corelarea datelor colectate din teritoriu indica faptul ca 50% dintre cele 112 localitati ale caror unitati scolare au fost cuprinse in monitorizare, includ cel putin o unitate scolara in care se manifesta o forma de segregare scolara. Acest lucru arata o raspandire larga a fenomenului de segregare scolara pe criterii etnice in regiune. Astfel, au fost identificate 32 de scoli cu risc de segregare la nivelul intregii unitati scolare, 17 scoli cu risc de segregare pe cladiri, 47 de scoli cu risc de segregare pe clase si 15 scoli cu risc de segregare pe banci.

In Romania legislatia nationala interzice segregarea scolara iar educatia este recunoascuta ca fiind una dintre parghiile care ar putea sa contribuie la iesirea din saracie a generatiei viitoare. Cu toate acestea, separarea copiilor in functie de etnie si statut social persista. Segregarea atrage dupa sine educatie deficitara iar aceasta perpetueaza saracia.