Revista presei internaţionale – 9 mai 2016

Presa internaţională inserează o serie de articole despre România. Ziarele străine scriu despre moartea celor doi militari români în Afganistan, despre decesul jucătorului de fotbal camerunez, ca şi despre începutul campaniei electorale, dar şi despre calitatea cinematografiei româneşti.

„Ministerul Apărării din România a anunţat că doi dintre soldaţii săi au fost ucişi, iar un altul a fost rănit, în cursul unei misiuni de instruire care are loc în Afganistan”, relatează New York Times. Cotidianul american adaugă că „România are 631 de militari în Afganistan şi este prezentă acolo din 2002”. Washington Post observă că ar putea fi vorba de un aşa-numit „atac din interior” şi precizează că „doi bărbaţi care purtau uniforme ale forţelor de securitate afgane au deschis focul la o bază” din apropiere de Kandahar, iar „trupele de coaliţie au răspuns la tiruri şi i-au ucis pe atacatori”. Le Monde vorbeşte despre unul din seria „atacurilor fratricide”, care „în ultimii ani au accentuat climatul de suspiciune dintre soldaţii străini şi aliaţii lor afgani”. Potrivit responsabililor occidentali, explică jurnalul parizian, „aceste atacuri sunt de cele mai multe ori comise de soldaţi sau poliţişti afgani, care reacţionează la controverse de natură personală sau la decalaje culturale, dar şi în măsură mai mică de insurgenţi care au infiltrat armata afgană”. Şi tot Le Monde adaugă că „talibanii, care au lansat luna trecută tradiţionalul ‘sezon de luptă’, şi de atunci au comis o serie de atacuri sângeroase la Kabul, nu au revendicat acest atac în perioada imediat ulterioară”. La rândul său, The Independent plasează în context acest ‘atac din interior’, survenit într-un moment în care comandantul NATO „intenţionează să reducă cu aproape jumătate numărul militarilor americani aflaţi în Afganistan”. Un alt ziar britanic, The Guardian relatează că la Bucureşti „meciurile de fotbal au fost amânate şi a fost iniţiată o anchetă privind moartea jucătorului camerunez Patrick Ekeng”, după ce „oficialităţi spitaliceşti au pretins că el ar fi primit un prim ajutor necorespunzător la faţa locului, lucru dezminţit de medicul clubului”. The Daily Mail scrie că după decesul lui Ekeng, „sindicatul internaţional al fotbaliştilor este îngrijorat de serviciul de prim-ajutor” din cluburile române. Mai ales că „sindicatul român, care este membru al organizaţiei FIFPro, cu sediul în Olanda, a cerut încă din 2012 federaţiei de fotbal din această ţară balcanică să oblige cluburile să aibă ambulanţe complet echipate pentru toate meciurile oficiale sau amicale”, remarcă Daily Mail. Iar La Stampa menţionează că înainte de a se transfera la Dinamo, camerunezul a jucat în Spania, la Cordoba, în Elveţia, la Lausanne, şi la clubul francez Le Mans”. Revenim la New York Times, care scrie şi despre începutul campaniei electorale pentru alegerile locale. Un început aflat sub semnul suspiciunilor vizând posibile planuri de fraudă electorală, în condiţiile în care „administraţia locală din România este celebră pentru infestarea cu corupţie”, primarul general al capitalei şi cinci din cei şase primari de sector din Bucureşti fiind arestaţi sau anchetaţi pentru fapte de corupţie, rezumă cotidianul new-yorkez. Iar La Stampa scrie despre cazurile foarte frecvente de braconaj pe fluviul Po din Peninsulă, ai căror autori ar fi „pescari lipoveni proveniţi din Delta Dunării, mai precis din zona Tulcea”, de unde au plecat „atunci când metodele lor extrem de invazive nu au mai fost tolerate în regiunea devenită patrimoniu Unesco”, potrivit poliţiei italiene. În fine, din tot răul uneori iese şi ceva bun, după cum subliniază un articol publicat de Le Parisien. „Corupţia, delăsarea, speranţele înşelate, mânia: tarele tranziţiei post-comuniste alimentează o cinematografie românească în plin avânt, care îi aşează pe spectatori în faţa unei oglinzi prea puţin măgulitoare”, remarcă jurnalul din capitala franceză şi punctează că „fapt rarisim pentru o ţară din Europa de Est, România este reprezentată anul acesta de două filme în competiţia oficială a festivalului de la Cannes, în vreme ce un al treilea figurează la secţiunea ‘Un certain regard'”.

Adriana Buzoianu – RADOR