Village, visages

Expoziţie de fotografie de Felicia Simion

27 iunie – 4 iulie 2016, Sala Acvariu

Muzeul Naţional al Ţăranului Român

Muzeul Naţional al Ţăranului Român vă așteaptă luni, 27 iunie 2016, de la ora 18.30, la Sala Acvariu, la vernisajul expoziţiei de fotografie a Feliciei Simion, Village, visages. Intrarea este liberă.

Village, visages reprezintă o serie de fotografii digitale realizate în satul Ciocănești, judeţul Dolj, care își propune să ofere o perspectivă asupra percepţiei fotografiei în spaţiul rural românesc actual, aflat sub influenţa tranziţiei și a schimbărilor socio-demografice. Proiectul constituie totodată lucrarea de diplomă dezvoltată în urma celor trei ani de studii în cadrul Universităţii Naţionale de Arte din București, specializarea Foto-video.

Prima succesiune de imagini se constituie din cincisprezece portrete ale locuitorilor din Ciocănești („macrocosmos-ul” satului), realizate în perioada Săptămânii Mari a postului Paștelui, când satul este mai „întreg” ca nicicând. În fundal apare un covor de tip persan – adus din spaţiul intim în cel public (câmpul) și fixat pe un stativ home-made – făcând aluzie la fotografia de studio a secolului anterior.

Pregătirea pentru actul fotografierii este esenţială. O bătrână își scoate basmaua de pe cap, o așază la loc și repetă acest gest de aproximativ cinci ori, pentru ca, în final, cu o notă de conformare, să repună basmaua în poziţia iniţială. Invitat să-și aleagă postura în faţa fundalului, un bărbat se întinde pe iarbă, moment în care câmpul devine o plajă, iar covorul, o uriașă umbrelă de soare.

Cea de-a doua serie constă în douăzeci și două de instantanee preluate din spaţiul familial („microcosmos”), observaţionale, decupate din dezordinea aparentă a gospodăriei ţărănești. De la pâinea și portocalele învelite în pungi de plastic, la felul în care ardeiul roșu atârnă de tavan, elementele universului rural capătă personalitate și își creează o ordine proprie.

Filosoful Michel Foucault considera covorul ca nefiind altceva decât reproducerea bidimensională a unei grădini, spaţiu sacru, simbol al fericirii universale. Pentru ţăranul român, gospodăria simboliza un spaţiu armonios, de o însemnătate spirituală profundă, un întreg cosmos care încăpea într-o mică parcelă, ce trebuia ocrotită de restul lumii.

Satul românesc rămâne pururi deschis unor noi posibilităţi, fiind o sursă constantă de fascinaţie. Proiectul va continua prin documentarea atât a efemerului, cât și a aspectelor perene ale mediului rural, intenţia personală fiind de a lăsa în urmă o colecţie de fotografii care împreună zugrăvesc portretul colectiv al satului Ciocănești.

Expoziţia va putea fi vizitată până pe 4 iulie 2016.