RFI: Festivalul de la Sighişoara, anulat. Cum explică directorul artistic?

RFI (15 august) – Festivalul Sighişoara Medievală nu va mai avea loc anul acesta. La capătul unor săptămâni de incertitudine, Primăria transmite că nu poate organiza singură evenimentul, pentru că ar intra în contradicție cu prevederile noii legi a achizițiilor publice. Anul acesta, organizarea festivalului s-a făcu inițial pe baza unui concurs de proiecte, pentru ca apoi Primăria să încerce să meargă pe cont propriu.

Câștigătorul concursului, directorul artistic Liviu Pancu, reprezentant al Asociației Culturale Teatrul Scena, spune, la RFI, că proiectul său a fost selectat în baza procedurii de finanțare din fonduri nerambursabile. Două comisii au respins ulterior contestațiile apărute. O a treia însă, cea juridică, convocată după alegerile locale, a blocat organizarea, după cum explică Liviu Pancu.

Liviu Pancu: E o mare durere şi o nefericire pe care o înregistrez legată de acest moment critic din viaţa acestui festival. Nu mai e al sighişorenilor de foarte multă vreme, pentru că a devenit un simbol al ţării şi nu numai.

Reporter: Cum a evoluat situaţia, pas cu pas, din punctul dvs. de vedere?

L.P.: Până acum directoratul artistic a fost preluat prin Asociaţia Turistică Sighişoara, care coordona până anul trecut întreaga activitate, în colaborare cu Primăria. Anul trecut noi l-am luat în organizare totală, prin încredinţare directă. Anul acesta s-au gândit că ar fi mult mai bine să fie făcut pe concurs de proiecte, ceea ce s-a şi întâmplat. Noi ne-am înscris pentru fonduri nerambursabile, pe Legea 350, într-o competiţie unde Festivalul Sighişoara Medievală a fost pus practic în aceeaşi barcă a tuturor proiectelor pentru organizare care se puteau înscrie în acest an. Ei, am fost declaraţi eligibili în urma unor evaluări, înainte de alegeri. Au trecut alegerile. Au schimbat comisiile, a venit o comisie de contestaţie ce a evaluat ce se depusese până la ora respectivă. S-au dovedit a fi nefondate, ceea ce practic ne-a pus în poziţia de a fi pentru a doua oară recunoscuţi. Urma, conform regulamentului Consiliului Local Sighişoara, să şi semnăm. A apărut între timp (nu ştiu demersul din interior la primăriei) o comisie juridică. Au evaluat, spun ei, în primă fază proiectul, dar, de fapt, evaluaseră finalul proiectului. Comisiile celelalte două îşi dăduseră acordul. Imaginaţi-vă că a apărut această a treia comisie, care a spus că ar fi unele probleme în interiorul proiectului.

Rep.: Concret?

L.P.: Concret, festivalul nu se poate susţine numai de la bugetul local. Cei 130 pe care noi i-am cerut până la 450 erau realizaţi din sponsorizări, din taxe de participare la spectacole şi taxe de participare la eveniment.

Rep.: 450 de ce? De mii de lei?

L.P.: Da. Din comisia juridică… cineva de acolo… Mie mi se pare un lux să îţi permiţi să spui că noi facem rost de bani prin închirieri. Nu există în proiectul nostru de niciun fel aşa ceva. Ne-au schimbat. (…) Totul era pe taxă de participare şi taxă de intrare la spectacol.

Rep.: Oficial, Primăria transmite că nu poate organiza Sighişoara Medievală din cauza procedurilor diferite stipulate de noua lege a achiziţiilor publice. Mai simplu de atât, explica primarul, tot ce ţine de infrastructură, închirieri, serviciile artiştilor, cazările, toate trebuie să meargă prin acel sistem electronic de achiziţii publice.

L.P.: Asta era pe încredinţare directă. Dar noi vorbim aici, şi subliniez, este vorba de participare la un concurs de proiecte. Trece de două comisii, apare o a treia, care nu era prevăzută în regulament, ca apoi să spună că e „interpretabil”.

Rep.: Care este explicaţia finală a acestei situaţii?

L.P.: Cred că domnul primar a fost sfătuit nu tocmai conform regulamentului şi legii. Nu poate să ştie totul un om, e absolut imposibil. Şi sfaturile care s-au dat, suprapunerile cu alegerile locale, suprapunerile cu ce s-a întâmplat în Consiliul Local când nu s-au făcut comisiile, lucrurile astea au îndepărtat atât de mult, încât devenea imposibilă organizarea festivalului în iulie. Şi mai mult decât atât, dacă tot aveai nişte oameni care au fost declaraţi eligibili, trebuia să-i chemi la o masă a discuţiilor şi să le spui: „Oameni buni, aţi fost declaraţi (eligibilili), dar au apărut aceste probleme. Cum putem face de aşa natură încât lucrurile să poată să funcţioneze?” Nu este nimic vag în proiect. Dacă scrie negru pe alb că noi nu închiriem şi că este cu taxă de participare, ca să poţi să întregeşti bugetul festivalului, nu îmi interpreta că eu vin cu închiriere şi cu taxă de închiriere.

Rep.: Pierde Sighişoara, pierde toată lumea din această situaţie. Primarul Sighişoarei spunea chiar la RFI că îşi propune să preia primăria de anul viitor organizarea festivalului. Ce se va alege de Sighişoara Medievală şi dacă susţineţi această iniţiativă ?

L.P.: Nu ştiu cum va reuşi să facă primăria acest lucru, pentru că nu e organizatoare de evenimente. Bănuiesc că nu se apucă consilierii să cânte sau să se îmbrace în cavaleri. Pentru organizare de evenimente îţi trebuie profesionişti.

Rep.: Dacă îl preia primăria la anul, sunteţi dispus să fiţi în continuare partener?

L.P.: Pentru arta medievală n-o să facem niciodată un pas înapoi.

Interviu de Alex Olaru