Comandantul navei Costa Concordia a fost condamnat la 16 ani de închisoare cu executare

Curtea Supremă s-a pronunţat: Francesco Schettino este vinovat.
După cinci ore de deliberare, judecătorii de la cea de-a 4-a Divizie Penală a Curții au confirmat condamnarea lui Schettino la 16 ani și o lună de închisoare cu excutare pentru scufundarea navei, omucidere și leziuni multiple şi abandonarea navei. Fostul comandant al navei de croazieră Costa Concordia care în noaptea de 13 ianuarie a anului 2012 şi-a adus nava cu 4.200 de oameni la bord pe stâncile Scole, în fața Insule Giglio, provocând moartea a 32 de persoane a așteptat pronunţarea sentinţei într-un locație „secretă“, nu departe de casa lui Meta di Sorrento și, prin intermediul avocaților săi, a anunțat că se va preda în curând.
Pentru Schettino aşadar, porţile temniței s-ar putea deschide chiar de vineri seară. În rechizitoriul său, Procurorul General Francesco Salzano, a cerut confirmarea sentinței, dar şi trimiterea acesteia la Curtea de Apel pentru o eventuală înăsprire a pedepsei considerată mult prea blândă. În special, Salzano a solicitat acceptarea recursului procurului general din Florența, care a susţinut că inculpatul a comis crima fiind perfect conştient de ceea ce făcea, motiv pentru care ar fi trebuit acuzat de crimă multiplă.
Avocaţii acuzării, în timpul unei inculpări extrem de dure şi de lucidă au enumerat toate „neglijențele de nedescris„ ale unui comandant care în primul rând ar fi trebuit să se gândească să-şi salveze pasagerii și echipajul şi care în schimb a întârziat operațiunile de salvare și nici măcar nu “a lansat alarma după coliziunea cu stâncile de pe insula Giglio pentru a coborî imediat şalupele care ar fi putut salva toți pasagerii”. Pentru ca apoi, „dezonorându-şi profesia“ și devenind simbolul negativ al marinei italiene, să fugă de pe navă”.  Pentru că Schettino nu a mai urcat la bordul navei Concordia pentru a da o mână de ajutor la operaţiunile de salvare, în ciuda încercărilor comandantului Gregorio De Falco, care, via radio, i-a strigat de la căpitania portului Livorno acele cuvinte care au devenit faimoase în întreaga lume ( „înapoi la bord ….“) „A fost un naufragiu de proprţii atât de mari și caracterizat de neglijențe atât de grave și de încălcări masive ale procedurilor – a declarat procurorul general al Curții Supreme – încât fostului comandant nu îi pot fi concese nicun fel de circumstanţe atenuante”.
Apărarea fostului comandant a vorbit despre un proces mediatic și în ultima audiere a cerut să prezinte un film în care s-ar demonstra că naufragiul a fost un accident. Numai că după ce s-a retras în Camera de Consiliu, Curtea Supremă a respins cererea. „Rolul lui Schettino – a spus atunci avocatul Donato Laino în prelegerea sa- a fost decis în fața camerelor de luat vederi.“ Până la pronunțarea hotărârii, avocatul Saverio Senese, fost apărător al comandantantului, i-a anunțat pe reporteri: „Dacă lucrurile merg bine, deschidem o sticlă, în cazul în care merge prost, Schettino se va constitui“ .
Articol de Marco Gasperetti
Traducerea: Cătălina Păunel

IL CORRIERE DELLA SERA (Italia), 12 mai 2017